مراقبت و سلامتی

فشار خون بالا

فشار خون بالا

فشار خون بالا : فشار خون بالا، فشار خونی است که کمی بالاتر از آن چیزی است که ایده آل در نظر گرفته می شود. فشار خون بر حسب میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) اندازه گیری می شود. کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا فشار خون را به چهار دسته کلی تقسیم می کنند.

  • فشار خون طبیعی. فشار خون کمتر از 120/80 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) است.
  • فشار خون بالا. عدد بالایی بین 120 تا 129 میلی متر جیوه و عدد پایینی زیر (نه بالاتر) 80 میلی متر جیوه است.
  • مرحله 1 فشار خون بالا عدد بالایی بین 130 تا 139 میلی متر جیوه یا عدد پایینی بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است.
  • مرحله 2 فشار خون بالا عدد بالایی 140 میلی متر جیوه یا بالاتر یا عدد پایینی 90 میلی متر جیوه یا بالاتر است.

فشار خون بالا یک مقوله در نظر گرفته می شود، نه یک بیماری واقعی مانند فشار  (فشار خون). اما فشار به مرور زمان بدتر می شود مگر اینکه به درستی مدیریت شود. به همین دلیل مهم است که به طور منظم فشار خون خود را چک و کنترل کنید. عادات سبک زندگی سالم، مانند ورزش منظم و رژیم غذایی سالم، می تواند به پیشگیری و کنترل فشار (فشار خون) کمک کند.

کنترل نشده، افزایش فشار خون و فشار خطر حملات قلبی و سکته را افزایش می دهد. برخی تحقیقات می‌گویند که افزایش طولانی مدت فشار خون می‌تواند منجر به تغییراتی در حافظه، زبان، تفکر یا قضاوت (زوال شناختی) شود.

علائم

فشار  علائمی ایجاد نمی کند. تنها راه تشخیص آن، بررسی منظم فشار خون است. هنگام مراجعه به پزشک خود فشار خون خود را اندازه گیری کنید. همچنین می توانید آن را در خانه با دستگاه سنجش فشار خون خانگی بررسی کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

فشار خون کودک باید در طول قرار ملاقات های معمولی که از 3 سالگی شروع می شود بررسی شود. اگر کودک این بیماری را  دارد، باید در هر قرار ملاقات بعدی اندازه گیری شود. بزرگسالان 18 ساله و بالاتر باید حداقل هر دو سال یکبار فشار خون را چک کنند. اگر فشار یا سایر عوامل خطر بیماری قلبی دارید، ممکن است شما یا فرزندتان به معاینات مکرر نیاز داشته باشید.

علل

هر چیزی که باعث افزایش فشار بر روی دیواره شریان ها شود می تواند منجر به افزایش فشار خون شود. تجمع چربی، کلسترول و سایر مواد در داخل و روی دیواره شریان (آترواسکلروز) می تواند باعث افزایش فشار خون شود. اما برعکس آن نیز صادق است. فشار خون بالا  می تواند باعث تصلب شرایین شود. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *