تناسب اندام و تغذیه

شکلات: آیا واقعا برای سلامتی ما مفید است؟ ​

شکلات: آیا واقعا برای سلامتی ما مفید است؟ ​

شکلات: آیا واقعا برای سلامتی ما مفید است؟ ​ وقتی به شکلات فکر می کنیم، بسیاری از ما یک نوار بزرگ و درشت با طعم شیرین را تجسم می کنیم. اما در اصل، شکلات فقط به عنوان یک نوشیدنی تلخ مصرف می شد. تخمین زده می شود که شکلات – که با استفاده از دانه های درخت کاکائو بومی آمریکای مرکزی و جنوبی تهیه می شود – به 1900 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد، زمانی که توسط فرهنگ های قبل از اولمک ساکن مکزیک امروزی ساخته شد. آمریکایی‌های باستانی میان‌آمریکایی، دانه‌های کاکائو یا دانه‌های کاکائو را قبل از آسیاب کردن آن‌ها به صورت خمیری که با آب داغ، وانیل، فلفل قرمز و سایر ادویه‌ها مخلوط می‌شد، برشته می‌کردند تا نوشیدنی کف‌دار درست شود.

تمدن های اولمک، آزتک و مایا شکلات را به عنوان یک نوشیدنی تقویت کننده خلق و خو و یک داروی تقویت کننده قوای جنسی می دانستند، به طوری که آنها معتقد بودند این نوشیدنی دارای ویژگی های معنوی است. مایاها حتی خدای کاکائویی را می پرستیدند و این نوشیدنی برای مراسم مذهبی و مقدس استفاده می شد، به همین دلیل است که شکلات اغلب به عنوان “غذای خدایان” شناخته می شود.

تا سال 1847 بود که شکلات تبدیل به یک نوار خوراکی جامد شد که امروزه می شناسیم و دوست داریم. یک شرکت شکلات سازی بریتانیایی به نام J.S Fry & Sons آن را با استفاده از کره کاکائو – چربی گیاهی استخراج شده از دانه کاکائو – پودر کاکائو و شکر ایجاد کرد.

در اواخر دهه 1800 و اوایل دهه 1900، تولیدکنندگان شکلات معروفی مانند Hershey، Cadbury و Mars تشکیل شدند و از آن زمان تاکنون مجموعه ای از خوراکی های شیرین بهشتی را برای ما به ارمغان آورده اند.

اما در حالی که ما از این شرکت‌ها برای برآوردن نیازهای شکلات‌مان سپاسگزاریم، آنها همچنین مسئول اضافه کردن مواد بالقوه ناسالم به غذایی هستند که می‌تواند یک غذای سالم – البته کمتر خوشمزه – باشد و به شکلات شهرت خود را به عنوان یک شیطان رژیمی بدهد.

در شکلات ما چیست؟

شکلات: آیا واقعا برای سلامتی ما مفید است؟ ​ اعتقاد بر این است که دانه های کاکائو – که از آن شکلات درست می شود – حاوی بیش از 300 ترکیب مفید برای سلامتی است. آنها مملو از فلاونوئیدها و فلاوانول ها مانند آنتوسیانیدین و اپی کاتچین هستند. اینها آنتی اکسیدان هایی هستند که رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برند – مواد شیمیایی که می توانند به DNA و سایر اجزای سلولی آسیب بزنند، پیری را تسریع کنند و به بیماری قلبی، سرطان و سایر بیماری ها کمک کنند. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *