مراقبت و سلامتی

دلایل بروزکتواسیدوز دیابتی

دلایل بروزکتواسیدوز دیابتی

دلایل بروزکتواسیدوز دیابتی : قند منبع اصلی انرژی برای سلول هایی است که ماهیچه ها و سایر بافت ها را می سازند. انسولین به ورود قند به سلول های بدن کمک می کند. بدون انسولین کافی، بدن نمی تواند از قند برای تولید انرژی مورد نیاز خود استفاده کند. این باعث ترشح هورمون هایی می شود که چربی را تجزیه می کنند تا بدن به عنوان سوخت از آن استفاده کند. این همچنین اسیدهایی به نام کتون تولید می کند. کتون ها در خون جمع می شوند و در نهایت به داخل ادرار می ریزند.

کتواسیدوز دیابتی معمولاً بعد از:

یک بیماری. عفونت یا سایر بیماری ها می تواند باعث شود بدن سطوح بالاتری از هورمون های خاص مانند آدرنالین یا کورتیزول تولید کند. این هورمون ها بر خلاف اثرات انسولین عمل می کنند و گاهی اوقات باعث کتواسیدوز دیابتی می شوند. پنومونی و عفونت های مجاری ادراری از بیماری های شایعی هستند که می توانند منجر به کتواسیدوز دیابتی شوند.
مشکل با انسولین درمانی از دست دادن درمان های انسولین می تواند انسولین بسیار کمی را در بدن باقی بگذارد. انسولین درمانی کافی یا پمپ انسولین که درست کار نمی کند نیز می تواند انسولین بسیار کمی را در بدن باقی بگذارد. هر یک از این مشکلات می تواند منجر به کتواسیدوز دیابتی شود.

موارد دیگری که می تواند منجر به کتواسیدوز دیابتی شود عبارتند از:

  • ضربه جسمی یا عاطفی
  • حمله قلبی یا سکته مغزی
  • پانکراتیت
  • بارداری
  • سوء مصرف الکل یا مواد مخدر، به ویژه کوکائین
  • برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها و برخی از دیورتیک ها

عوامل خطر

خطر ابتلا به کتواسیدوز دیابتی در موارد زیر بیشتر است:

  • دیابت نوع 1 داشته باشد
  • اغلب دوزهای انسولین را فراموش می کنند

گاهی اوقات، کتواسیدوز دیابتی می تواند با دیابت نوع 2 رخ دهد. در برخی موارد، کتواسیدوز دیابتی ممکن است اولین علامت ابتلا به دیابت باشد.

عوارض

دلایل بروزکتواسیدوز دیابتی : کتواسیدوز دیابتی با مایعات، الکترولیت ها – مانند سدیم، پتاسیم و کلرید – و انسولین درمان می شود. شاید تعجب آور باشد که شایع ترین عوارض کتواسیدوز دیابتی مربوط به این درمان نجات بخش است.

عوارض درمان عبارتند از:

  • قند خون پایین که به عنوان هیپوگلیسمی نیز شناخته می شود. انسولین به قند اجازه ورود به سلول ها را می دهد. این باعث کاهش سطح قند خون می شود. اگر سطح قند خون خیلی سریع کاهش یابد، این افت می تواند منجر به کاهش قند خون شود.
  • پتاسیم کم که به عنوان هیپوکالمی نیز شناخته می شود. مایعات و انسولین مورد استفاده برای درمان کتواسیدوز دیابتی می تواند باعث کاهش بیش از حد سطح پتاسیم شود. سطح پایین پتاسیم می تواند بر قلب، ماهیچه ها و اعصاب تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از این امر، پتاسیم و سایر مواد معدنی معمولاً با جایگزینی مایع به عنوان بخشی از درمان کتواسیدوز دیابتی تجویز می شود.
  • تورم در مغز که به عنوان ادم مغزی نیز شناخته می شود. تنظیم سریع سطح قند خون می تواند باعث تورم مغز شود. به نظر می رسد که این امر در کودکان، به ویژه آنهایی که دیابت تازه تشخیص داده شده دارند، شایع تر است. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *