تناسب اندام و تغذیه

اثرات ضد التهابی شکلات

اثرات ضد التهابی شکلات

اثرات ضد التهابی شکلات : التهاب بخشی از پاسخ ایمنی طبیعی بدن به میکروب ها و سایر مواد مضر است. با این حال، التهاب مزمن می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب برساند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله دیابت نوع 2، آرتریت و انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد. شکلات تلخ حاوی ترکیباتی با خواص ضد التهابی است که ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

یک مطالعه آزمایشی کوچک در سال 2018 که شامل پنج فرد سالم بود، تأثیرات شکلات تلخ بر سیستم ایمنی را بررسی کرد. نتایج نشان داد که مصرف مقادیر زیاد شکلات تلخ 70 درصد بر فعالیت ژن‌هایی که پاسخ ایمنی را تنظیم می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. با این حال، هنوز مشخص نیست که این مطالعه چگونه از اهمیت عملی برخوردار خواهد بود.

در مطالعه دیگری از منبع معتبر 2018، محققان دریافتند که خوردن 30 گرم شکلات تلخ 84 درصدی هر روز به مدت 8 هفته به طور قابل توجهی نشانگرهای زیستی التهابی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد. نویسندگان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که برای ارزیابی مقادیر بهینه شکلات تلخ برای درمان افراد مبتلا به دیابت، نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.

مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین زمانی رخ می دهد که سلول های بدن به هورمون انسولین پاسخ نمی دهند. مقاومت به انسولین می تواند باعث افزایش غیرطبیعی گلوکز خون شود که می تواند منجر به پیش دیابت و دیابت نوع 2 شود.

یک مطالعه 6 ماهه در سال 2018 رابطه بین مصرف منظم شکلات تلخ و سطح گلوکز خون را در بین افراد اسپانیایی تبار مورد بررسی قرار داد. یافته های تحقیق نشان می دهد که خوردن 48 گرم شکلات تلخ 70 درصد در روز ممکن است به کاهش سطح گلوکز ناشتا و کاهش مقاومت به انسولین کمک کند.

عملکرد مغز

اثرات ضد التهابی شکلات : خوردن شکلات تلخ ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد و به پیشگیری از بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون کمک کند.یافته‌های یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان می‌دهد که فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ ممکن است باعث افزایش انعطاف‌پذیری عصبی شود، که توانایی مغز برای سازماندهی مجدد خود، به ویژه در پاسخ به آسیب و بیماری است.

یک مطالعه در سال 2016 ارتباط مثبتی بین مصرف منظم شکلات و عملکرد شناختی شناسایی کرد. با این حال، محققان داده‌ها را از نظرسنجی‌ها جمع‌آوری کردند و مجبور بودند بر میزان مصرف شکلات‌های خود گزارش‌شده تکیه کنند، بنابراین نتوانستند نتیجه‌گیری قطعی از این یافته‌ها بگیرند. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *