تناسب اندام و تغذیه

آیا افراد مبتلا به ام اس باید از گندم اجتناب کنند؟

آیا افراد مبتلا به ام اس باید از گندم اجتناب کنند؟

آیا افراد مبتلا به ام اس باید از گندم اجتناب کنند؟ دکتر والتون گفت که این مطالعه به تنهایی شواهد کافی مبنی بر اینکه افراد مبتلا به ام اس باید از گندم دوری کنند ارائه نمی کند. ما می دانیم که افراد مبتلا به ام اس واقعا به تغییراتی در سبک زندگی که می توانند برای بهبود علائم ام اس خود انجام دهند علاقه مند هستند. اما تاکنون، این نتیجه جدید بیشتر بر اساس کار حیوانی است، بنابراین ما باید مطالعات بیشتری را در افراد مبتلا به ام اس ببینیم تا بفهمیم پروتئین‌های ATI چقدر در تشدید علائم نقش دارند. با این حال، پروفسور شوپان نظر متفاوتی را بیان کرد: «بر اساس داده‌های ما و تجربیات مثبت در عمل بالینی‌ام، من این [رژیم غذایی بدون گندم] را به همه بیمارانم با هر نوع بیماری خودایمنی، از جمله ام‌اس، توصیه می‌کنم.»

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری عصبی است که حدود 2.8 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس گزارش موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)، در ایالات متحده، تا 350000 نفر از افراد منبع مورد اعتماد به این اختلال مبتلا هستند.

اگرچه علت دقیق ام اس ناشناخته است، دانشمندان معتقدند که این یک اختلال خود ایمنی است، جایی که سلول هایی که باید از فرد در برابر بیماری محافظت کنند، به سلول های بدن حمله می کنند.

در بیماری ام اس، این سلول های ایمنی میلین – پوشش خارجی محافظ سلول های عصبی – و بدن سلول های عصبی در سیستم عصبی مرکزی (CNS) را تجزیه می کنند. این امر حرکت تکانه های عصبی را در اطراف بدن کاهش می دهد که منجر به علائمی از جمله:

  • ضعف عضلانی و تغییر در راه رفتن و تحرک
  • بی حسی، سوزن سوزن شدن و درد
  • مشکلات مثانه و روده
  • خستگی
  • مشکلات بینایی
  • تغییرات عاطفی مانند افسردگی

آیا افراد مبتلا به ام اس باید از گندم اجتناب کنند؟ التهاب ناشی از فعالیت سلول های ایمنی می تواند علائم ام اس را بدتر کند، بنابراین اقداماتی برای کاهش التهاب ممکن است به کاهش آنها کمک کند. این چیزی است که یافته های یک مطالعه جدید به رهبری دانشمندان دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینتس آلمان نشان می دهد. این مطالعه که در Gut منتشر شد، نشان داد که در موش‌ها، مهارکننده‌های آمیلاز تریپسین (ΑΤΙ)، پروتئین‌های موجود در گندم، باعث التهاب در روده می‌شوند که منجر به التهاب در CNS و بدتر شدن علائم بالینی ام‌اس می‌شود. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *