مراقبت و سلامتی

تغییر رنگ ادرار به چه دلیل است؟

تغییر رنگ ادرار به چه دلیل است؟

تغییر رنگ ادرار به چه دلیل است؟ تغییر رنگ ادرار اغلب توسط برخی داروها، غذاها یا رنگ های غذایی ایجاد می شود. گاهی اوقات به دلیل یک مشکل سلامتی ایجاد می شود.

در اینجا چند رنگ غیرمعمول ادرار به همراه عواملی که می توانند باعث ایجاد آنها شوند، آورده شده است. به خاطر داشته باشید که رنگ ها می توانند برای افراد مختلف کمی متفاوت به نظر برسند. به عنوان مثال، آنچه برای شما قرمز به نظر می رسد ممکن است برای شخص دیگری نارنجی به نظر برسد.

ادرار قرمز یا صورتی

ادرار قرمز همیشه نشانه یک مشکل جدی سلامتی نیست. ادرار قرمز یا صورتی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • خون مشکلات سلامتی که می توانند باعث ایجاد خون در ادرار شوند عبارتند از: بزرگ شدن پروستات، تومورهایی که سرطانی نیستند و سنگ کلیه و کیست. برخی از سرطان ها نیز می توانند باعث ایجاد خون در ادرار شوند. ورزش های سخت مانند دویدن در مسافت طولانی نیز می تواند باعث این خونریزی شود.
  • خوراکی ها. چغندر، شاه توت و ریواس می توانند ادرار را قرمز یا صورتی کنند.
  • داروها. یک داروی سل به نام ریفامپین (ریفادین، ریماکتان) می تواند ادرار را قرمز مایل به نارنجی کند. داروی درد مجاری ادراری به نام فنازوپیریدین (پیریدیوم) نیز همینطور است. داروهای یبوست که حاوی داروی سنا هستند نیز می توانند این تغییر رنگ را ایجاد کنند.

ادرار نارنجی رنگ

ادرار نارنجی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • داروها. فنازوپیریدین و برخی از داروهای یبوست می توانند ادرار را نارنجی کنند. سولفاسالازین (آزولفیدین) نیز می تواند، دارویی که تورم و تحریک را کاهش می دهد. برخی از داروهای شیمی درمانی سرطان نیز می توانند ادرار را نارنجی نشان دهند.
    ویتامین ها برخی ویتامین ها مانند A و B-12 می توانند ادرار را به رنگ نارنجی یا زرد-نارنجی در آورند.
  • مشکلات سلامتی. ادرار نارنجی رنگ می تواند نشانه مشکل کبد یا مجرای صفراوی باشد، عمدتاً اگر مدفوع روشنی نیز دارید. کم آبی همچنین می تواند ادرار شما را نارنجی نشان دهد.

ادرار آبی یا سبز

ادرار آبی یا سبز می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • رنگ ها. برخی از رنگ های غذایی با رنگ روشن می توانند باعث سبز شدن ادرار شوند. رنگ های مورد استفاده برای برخی از آزمایشات کلیه و مثانه می توانند ادرار را آبی رنگ کنند.
  • داروها. دارویی برای افسردگی به نام آمی تریپتیلین می تواند ادرار را سبز مایل به آبی نشان دهد. درمان زخم و رفلاکس اسید به نام سایمتیدین (Tagamet HB) نیز همینطور است. یک قرص آب به نام تریامترن (Dyrenium) نیز می تواند ادرار را به رنگ سبز مایل به آبی درآورد.

ادرار ممکن است به دلیل دارویی برای درد و علائم آرتریت به نام ایندومتاسین (Indocin، Tivorbex) سبز شود. ادرار سبز همچنین می تواند ناشی از پروپوفول (دیپروان) باشد، دارویی قوی که به افراد کمک می کند قبل از جراحی بخوابند یا آرام شوند. مشکلات سلامتی. یک بیماری نادر به نام هیپرکلسمی خوش خیم خانوادگی می تواند باعث آبی رنگ شدن ادرار کودکان شود. عفونت های دستگاه ادراری ناشی از نوع خاصی از باکتری ها می توانند باعث ایجاد ادرار سبز رنگ شوند.

ادرار قهوه ای تیره یا کولا رنگ

تغییر رنگ ادرار به چه دلیل است؟ ادرار قهوه ای می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • غذا. خوردن زیاد باقلا، ریواس یا آلوئه می تواند باعث قهوه ای تیره ادرار شود.
  • داروها. برخی از داروهایی که می توانند ادرار را تیره کنند عبارتند از:
  • کلروکین و پریماکین که مالاریا را درمان و از آن پیشگیری می کند.
  • آنتی بیوتیک های مترونیدازول (Flagyl، Metrocream، دیگران) و نیتروفورانتوئین (Furadantin، Macrobid، و غیره).
  • داروهای یبوست حاوی سنا (Senokot، Ex-Lax، و غیره).
  • متوکاربامول (Robaxin)، شل کننده عضلات. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *