مراقبت و سلامتی

کارسینوم سباسه

کارسینوم سباسه

کارسینوم سباسه :  کارسینوم سباسه نوعی سرطان نادر است که در غده چربی در پوست شروع می شود. کارسینوم سباسه اغلب بر پلک ها تاثیر می گذارد. کارسینوم سباسه ممکن است به صورت یک توده بدون درد یا ضخیم شدن پوست روی پلک شروع شود. در سایر قسمت‌های بدن ممکن است برجستگی روی پوست ایجاد شود که ممکن است خونریزی یا دلمه داشته باشد.

درمان کارسینوم سباسه اغلب شامل جراحی برای برداشتن سرطان است. کارسینوم سباسه می تواند به سرعت رشد کند و گاهی اوقات به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد.

تشخیص

آزمایش‌ها و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص کارسینوم سباسه عبارتند از:

  • معاینه پوست. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی پوست شما را به دقت بررسی می کند تا وضعیت شما را درک کند.
  • معاینه چشم اگر کارسینوم سباسه روی پلک خود دارید، ممکن است لازم باشد به چشم پزشک مراجعه کنید. به چشم پزشکان چشم پزشک نیز گفته می شود. چشم پزشک پلک و چشم شما را به دقت بررسی می کند. چشم پزشک به دنبال علائمی است که نشان می دهد سرطان به بافتی که داخل پلک و سفیدی چشم شما را می پوشاند گسترش یافته است.
  • بیوپسی پوست. ارائه دهنده شما مقدار کمی از بافت را برای آزمایش برمی دارد. آزمایش‌های آزمایشگاهی تخصصی می‌توانند وجود سلول‌های سرطانی را تعیین کنند.

رفتار

درمان کارسینوم سباسه اغلب شامل جراحی برای برداشتن سرطان است. درمان های دیگر ممکن است در شرایط خاص گزینه هایی باشند.

گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جراحی برای برداشتن سرطان. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است روشی را برای برداشتن سرطان و برخی از بافت های سالم اطراف آن توصیه کند. یک متخصص لبه های بافت را بررسی می کند تا مطمئن شود که هیچ سلول سرطانی وجود ندارد. این باعث می شود که احتمال حذف تمام سلول های سرطانی در طی جراحی افزایش یابد.
  • جراحی موهس جراحی Mohs یک نوع جراحی تخصصی است که شامل برداشتن لایه‌های نازک پوست حاوی سرطان تا زمانی است که فقط بافت عاری از سرطان باقی بماند. پس از برداشتن هر لایه از پوست، از نظر علائم سرطان بررسی می شود. این روند تا زمانی ادامه می یابد که هیچ نشانه ای از سرطان وجود نداشته باشد. اگر سرطان شما در جایی باشد که جراحان بخواهند تا حد امکان پوست سالم را حفظ کنند، این روش ممکن است مفید باشد. به عنوان مثال می توان به پلک و صورت اشاره کرد.
  • پرتو درمانی. پرتودرمانی از پرتوهای انرژی قدرتمندی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. رادیوتراپی را می توان بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقیمانده استفاده کرد. در صورتی که جراحی گزینه مناسبی نباشد، ممکن است پرتودرمانی به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.
  • آزمایشات بالینی آزمایش‌های بالینی برای آزمایش درمان‌های جدید ممکن است یک گزینه باشد. از ارائه دهنده خود بپرسید که آیا واجد شرایط شرکت در یک کارآزمایی بالینی هستید یا خیر. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *