مراقبت و سلامتی

درد سیاتیک در کمر

درد سیاتیک در کمر

درد سیاتیک در کمر : سیاتیک به دردی گفته می شود که در طول مسیر عصب سیاتیک حرکت می کند. عصب سیاتیک از باسن و هر پا به پایین حرکت می کند. سیاتیک اغلب زمانی اتفاق می افتد که فتق دیسک یا رشد بیش از حد استخوان به ریشه های عصبی ستون فقرات کمری فشار وارد کند. این اتفاق “بالا دست” از عصب سیاتیک می افتد. این باعث التهاب، درد و اغلب کمی بی حسی در پای آسیب دیده می شود.

اگرچه درد همراه با سیاتیک می تواند جدی باشد، اما مواردی که ناشی از فتق دیسک هستند می توانند با درمان در عرض چند هفته تا چند ماه برطرف شوند. افرادی که سیاتیک شدید و ضعف جدی پا یا تغییرات روده یا مثانه دارند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

علائم

درد سیاتیک می تواند تقریباً در هر نقطه ای از مسیر عصبی باشد. به خصوص به احتمال زیاد مسیری را از کمر تا باسن و پشت ران و ساق پا دنبال می کند. درد می تواند از یک درد خفیف تا یک درد تیز و سوزان متفاوت باشد. گاهی اوقات مانند یک تکان یا شوک الکتریکی احساس می شود. هنگام سرفه یا عطسه یا نشستن طولانی مدت می تواند بدتر شود. معمولاً سیاتیک فقط یک طرف بدن را درگیر می کند.

برخی از افراد همچنین دارای بی حسی، گزگز یا ضعف عضلانی در ساق یا پا هستند. یک قسمت از پا ممکن است درد داشته باشد، در حالی که قسمت دیگر می تواند احساس بی حسی داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

سیاتیک خفیف معمولا با گذشت زمان از بین می رود. اگر اقدامات خودمراقبتی علائم را کاهش نداد، با متخصص مراقبت اولیه خود تماس بگیرید. همچنین اگر درد بیش از یک هفته طول کشید، شدید یا بدتر شد، تماس بگیرید. دریافت مراقبت های پزشکی فوری برای:

  • بی حسی یا ضعف عضلانی ناگهانی در پا.
  • درد پس از یک آسیب شدید، مانند یک تصادف رانندگی.
  • مشکل در کنترل روده یا مثانه. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *