مراقبت و سلامتی

سخت شدن سرخرگها بدن

سخت شدن سرخرگها بدن

سخت شدن سرخرگها بدن : تصلب شرایین و تصلب شرایین گاهی اوقات به معنای یکسان هستند، اما بین این دو اصطلاح تفاوت وجود دارد. تصلب شرایین زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی که اکسیژن و مواد مغذی را از قلب به سایر قسمت‌های بدن (شریان‌ها) حمل می‌کنند، ضخیم و سفت می‌شوند – گاهی اوقات جریان خون را به اندام‌ها و بافت‌ها محدود می‌کنند. شریان های سالم انعطاف پذیر و قابل ارتجاع هستند. اما با گذشت زمان، دیواره‌های سرخرگ‌ها می‌توانند سخت شوند، وضعیتی که معمولاً سخت شدن شریان‌ها نامیده می‌شود.

آترواسکلروز یک نوع خاص از تصلب شرایین است. آترواسکلروز تجمع چربی، کلسترول و سایر مواد در داخل و روی دیواره شریان است. این تجمع پلاک نامیده می شود. پلاک می تواند باعث باریک شدن شریان ها شود و جریان خون را مسدود کند. پلاک همچنین می تواند ترکیده و منجر به لخته شدن خون شود. اگرچه آترواسکلروز اغلب به عنوان یک مشکل قلبی در نظر گرفته می شود، اما می تواند شریان ها را در هر نقطه از بدن تحت تاثیر قرار دهد. آترواسکلروز قابل درمان است. عادات سبک زندگی سالم می تواند به پیشگیری از تصلب شرایین کمک کند.

علائم

آترواسکلروز خفیف معمولاً هیچ علامتی ندارد. علائم آترواسکلروز معمولاً تا زمانی که یک سرخرگ آنقدر باریک یا مسدود نشده باشد که نتواند خون کافی را به اندام ها و بافت ها برساند، رخ نمی دهد. گاهی اوقات یک لخته خون به طور کامل جریان خون را مسدود می کند. لخته ممکن است از هم بپاشد و باعث حمله قلبی یا سکته شود.
علائم آترواسکلروز متوسط تا شدید بستگی به این دارد که کدام شریان تحت تأثیر قرار گرفته است. مثلا:
  • اگر آترواسکلروز در شریان های قلب دارید، ممکن است درد قفسه سینه یا فشار (آنژین صدری) داشته باشید.
  • اگر در شریان‌های منتهی به مغز آترواسکلروز دارید، ممکن است دچار بی‌حسی یا ضعف ناگهانی در بازوها یا پاها، مشکل در صحبت کردن یا تکلم، از دست دادن موقت بینایی در یک چشم یا افتادگی عضلات صورت خود شوید. اینها نشانه حمله ایسکمیک گذرا (TIA) هستند. بدون درمان، TIA می تواند منجر به سکته شود.
  • اگر آترواسکلروز در شریان های بازوها و پاهای خود دارید، ممکن است علائم بیماری شریان محیطی، مانند درد پا هنگام راه رفتن (کلودیکاسیون) یا کاهش فشار خون در اندام آسیب دیده را داشته باشید.
  • اگر آترواسکلروز در شریان های منتهی به کلیه های خود دارید، ممکن است دچار فشار خون بالا یا نارسایی کلیه شوید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

سخت شدن سرخرگها بدن : اگر فکر می کنید که تصلب شرایین دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. همچنین به علائم اولیه ناشی از کمبود جریان خون، مانند درد قفسه سینه (آنژین)، درد پا یا بی حسی توجه کنید. تشخیص و درمان به موقع می تواند از بدتر شدن آترواسکلروز جلوگیری کرده و از حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر اورژانس های پزشکی جلوگیری کند. (منبع)
برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *