مراقبت و سلامتی

دلایل بروز التهاب مغزی

دلایل بروز التهاب مغزی

دلایل بروز التهاب مغزی : تقریباً در نیمی از بیماران، علت دقیق آنسفالیت مشخص نیست. در کسانی که علتی برای آنها مشخص شده است، دو نوع اصلی آنسفالیت وجود دارد:

آنسفالیت عفونی این وضعیت زمانی رخ می دهد که یک ویروس یا عامل دیگر مستقیماً مغز را آلوده کند. عفونت ممکن است یک ناحیه را تحت تاثیر قرار دهد یا گسترده باشد. ویروس ها شایع ترین علل آنسفالیت عفونی هستند، از جمله برخی از آنها که می توانند توسط پشه ها یا کنه ها منتقل شوند. به ندرت، آنسفالیت ممکن است توسط باکتری، قارچ یا انگل ایجاد شود.
آنسفالیت خود ایمنی. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های ایمنی شما به اشتباه به مغز حمله می‌کنند یا آنتی‌بادی‌هایی می‌سازند که پروتئین‌ها و گیرنده‌های مغز را هدف قرار می‌دهند. دلیل دقیق اینکه چرا این اتفاق می افتد کاملاً درک نشده است. گاهی اوقات پاسخ ایمنی غیرطبیعی می تواند توسط تومورهای خوش خیم یا سرطانی، که به عنوان آنسفالیت پارانئوپلاستیک و خود ایمنی شناخته می شود، ایجاد شود. سایر انواع آنسفالیت خودایمنی مانند آنسفالومیلیت حاد منتشر (ADEM) می تواند با عفونت در بدن شما ایجاد شود. این آنسفالیت خود ایمنی پس از عفونی شناخته می شود. در بسیاری از موارد، هیچ محرک قطعی برای پاسخ ایمنی غیرطبیعی شناسایی نشده است.

علل ویروسی

ویروس هایی که می توانند باعث انسفالیت شوند عبارتند از:

  • ویروس هرپس سیمپلکس (HSV). هر دو HSV نوع 1 – همراه با تبخال و تاول های تب در اطراف دهان – و HSV نوع 2 – مرتبط با تبخال تناسلی – می توانند باعث انسفالیت شوند. انسفالیت ناشی از HSV نوع 1 نادر است اما می تواند منجر به آسیب قابل توجه مغز یا مرگ شود.
  • سایر ویروس های تبخال اینها شامل ویروس اپشتین بار است که معمولاً باعث مونونوکلئوز عفونی می شود و ویروس واریسلا زوستر که معمولاً باعث آبله مرغان و زونا می شود.
  • انتروویروس ها این ویروس ها شامل ویروس فلج اطفال و ویروس کوکساکی هستند که معمولاً باعث بیماری با علائمی شبیه آنفولانزا، التهاب چشم و درد شکم می شوند.
  • ویروس های منتقله از پشه این ویروس ها می توانند باعث عفونت هایی مانند غرب نیل، لا کراس، سنت لوئیس، وسترن اسب و آنسفالیت اسب شرقی شوند. علائم عفونت ممکن است در عرض چند روز تا چند هفته پس از قرار گرفتن در معرض یک ویروس منتقله از پشه ظاهر شود.
  • ویروس های منتقل شده از طریق کنه ویروس Powassan توسط کنه ها حمل می شود و باعث ایجاد آنسفالیت در غرب میانه ایالات متحده می شود. علائم معمولاً حدود یک هفته پس از گزش یک کنه عفونی ظاهر می شود.
  • ویروس هاری عفونت با ویروس هاری، که معمولاً از طریق نیش حیوان آلوده منتقل می شود، پس از شروع علائم باعث پیشرفت سریع به آنسفالیت می شود. هاری یک علت نادر آنسفالیت در ایالات متحده است.

عوامل خطر

هر کسی ممکن است به آنسفالیت مبتلا شود. عواملی که ممکن است خطر را افزایش دهند عبارتند از:

  • سن. برخی از انواع آنسفالیت در گروه های سنی خاص شایع تر یا شدیدتر هستند. به طور کلی، کودکان خردسال و افراد مسن در معرض خطر بیشتر انواع آنسفالیت ویروسی هستند. به طور مشابه، برخی از اشکال آنسفالیت خودایمنی در کودکان و بزرگسالان جوان شایع تر است، در حالی که برخی دیگر در بزرگسالان مسن تر شایع تر است.
  • سیستم ایمنی ضعیف شده. افرادی که اچ آی وی/ایدز دارند، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند یا بیماری دیگری دارند که باعث ضعف سیستم ایمنی می شود، در معرض خطر ابتلا به انسفالیت هستند.
  • مناطق جغرافیایی ویروس های منتقله از پشه یا کنه در مناطق جغرافیایی خاص رایج هستند.
  • فصل سال. بیماری های منتقله از طریق پشه و کنه در تابستان در بسیاری از مناطق ایالات متحده شایع تر است.
  • بیماری خودایمنی. افرادی که قبلاً یک بیماری خودایمنی دارند ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به آنسفالیت خود ایمنی باشند.
  • سیگار کشیدن. سیگار شانس ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد که به نوبه خود خطر ابتلا به آنسفالیت خودایمنی پارانئوپلاستیک را افزایش می دهد. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *