مراقبت و سلامتی

آزمایش ادرار

آزمایش ادرار

آزمایش ادرار : آزمایش ادرار یک آزمایش ادرار شماست. این برای تشخیص و مدیریت طیف گسترده ای از اختلالات، مانند عفونت های دستگاه ادراری، بیماری کلیوی و دیابت استفاده می شود. آزمایش ادرار شامل بررسی ظاهر، غلظت و محتوای ادرار است. به عنوان مثال، عفونت دستگاه ادراری می تواند ادرار را به جای شفاف شدن، کدر به نظر برساند. افزایش سطح پروتئین در ادرار می تواند نشانه ای از بیماری کلیوی باشد.

نتایج غیرمعمول آزمایش ادرار اغلب نیاز به آزمایش بیشتری برای یافتن منبع مشکل دارد.

آزمایش ادرار یک آزمایش رایج است که به چند دلیل انجام می شود:

  • برای بررسی سلامت کلی خود آزمایش ادرار ممکن است بخشی از یک معاینه پزشکی معمول، چکاپ بارداری یا آمادگی قبل از جراحی باشد. یا ممکن است برای غربالگری انواع اختلالات، مانند دیابت، بیماری کلیوی یا بیماری کبد، زمانی که در بیمارستان بستری می شوید، استفاده شود.
  • برای تشخیص یک وضعیت پزشکی. اگر درد شکم، کمردرد، تکرر ادرار یا دردناک، وجود خون در ادرار یا سایر مشکلات ادراری دارید، ممکن است آزمایش ادرار درخواست شود. آزمایش ادرار می تواند به تشخیص علت این علائم و نشانه ها کمک کند.
  • برای نظارت بر وضعیت پزشکی اگر یک بیماری پزشکی مانند بیماری کلیوی یا عفونت دستگاه ادراری تشخیص داده شده است، پزشک ممکن است آزمایش ادرار را به طور منظم برای نظارت بر وضعیت و درمان توصیه کند.
  • سایر آزمایش‌ها، مانند آزمایش بارداری و غربالگری دارویی، ممکن است به نمونه ادرار تکیه کنند، اما این آزمایش‌ها به دنبال موادی هستند که در یک آزمایش معمول ادرار گنجانده نشده‌اند.

اگر فقط آزمایش ادرار انجام می دهید، می توانید قبل از آزمایش غذا بخورید و بنوشید. اگر آزمایش‌های دیگری انجام می‌دهید، ممکن است لازم باشد قبل از آزمایش ناشتا باشید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دستورالعمل های خاصی را به شما ارائه می دهد.

بسیاری از داروها، از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل ها، می توانند بر نتایج آزمایش ادرار تأثیر بگذارند. قبل از آزمایش ادرار، در مورد داروها، ویتامین ها یا سایر مکمل هایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

آنچه می توانید انتظار داشته باشید

شما ممکن است نمونه ادرار را در خانه یا در مطب پزشک خود جمع آوری کنید. ارائه دهندگان معمولاً ظروف را برای نمونه ادرار می دهند. ممکن است از شما خواسته شود که اول صبح، زمانی که ادرار شما غلیظ تر است، نمونه را در خانه جمع آوری کنید. ممکن است به شما دستور داده شود که نمونه میانی را با استفاده از روش تمیز کردن جمع آوری کنید. این روش شامل مراحل زیر است:

  • دهانه ادرار را پاک کنید. زنان باید لابیاها را باز کرده و از جلو به عقب تمیز کنند. مردان باید نوک آلت تناسلی را پاک کنند.
  • شروع به ادرار کردن در توالت کنید.
  • ظرف جمع آوری را به داخل جریان ادرار خود بریزید.
  • حداقل 1 تا 2 اونس (30 تا 60 میلی لیتر) در ظرف جمع آوری ادرار کنید.
  • ادرار کردن در توالت را تمام کنید.
  • نمونه را طبق دستور ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تحویل دهید.

اگر نمی توانید نمونه را در مدت 60 دقیقه پس از جمع آوری به منطقه تعیین شده تحویل دهید، نمونه را در یخچال قرار دهید، مگر اینکه ارائه دهنده شما چیز دیگری به شما گفته باشد. در برخی موارد، در صورت نیاز، ارائه‌دهنده شما می‌تواند یک لوله نازک و قابل انعطاف (کاتتر) را از طریق دهانه مجرای ادرار و داخل مثانه وارد کند تا نمونه ادرار را جمع‌آوری کند.

نمونه ادرار برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شود. می توانید بلافاصله به فعالیت های معمول خود بازگردید. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *