تناسب اندام و تغذیه

سوشی: سالم یا ناسالم؟

سوشی: سالم یا ناسالم؟

سوشی: سالم یا ناسالم؟ سوشی مملو از ویتامین ها و مواد مغذی است، بنابراین یک غذای سالم محسوب می شود. اما محتوای نمک بالای سس سویا می تواند برای برخی افراد خطراتی ایجاد کند. خطرات آلودگی نیز وجود دارد. مردم به طور کلی سوشی را مغذی و سالم می دانند. با این حال، این غذای محبوب ژاپنی اغلب حاوی ماهی خام است. علاوه بر این، به طور منظم با سس سویا پر نمک خورده می شود. بنابراین، ممکن است در مورد برخی از مواد تشکیل دهنده آن نگران باشید. این مقاله نگاهی دقیق به سوشی و اثرات آن بر سلامتی دارد.

سوشی چیست؟

سوشی یک رول جلبک دریایی است که با برنج پخته شده، ماهی خام یا پخته شده و سبزیجات پر می شود. معمولاً با سس سویا، واسابی و ترشی زنجبیل سرو می شود. سوشی اولین بار در قرن هفتم ژاپن به عنوان راهی برای نگهداری ماهی رایج شد. ماهی تمیز شده را بین برنج و نمک فشار دادند و اجازه دادند تا چند هفته تخمیر شود تا آماده خوردن شود.در اواسط قرن هفدهم، برای کاهش زمان تخمیر و بهبود طعم برنج، سرکه به برنج اضافه شد.

فرآیند تخمیر در قرن نوزدهم کنار گذاشته شد، زمانی که به جای آن از ماهی تازه استفاده شد. این باعث ایجاد یک نسخه اولیه از سوشی آماده است که امروز به آن عادت کرده اید.

خلاصه

منشا سوشی ژاپن است و شامل برنج با طعم سرکه، ماهی خام یا پخته شده و سبزیجات است که همگی در جلبک دریایی پیچیده شده اند.

ترکیبات غنی از مواد مغذی

سوشی اغلب به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته می شود زیرا دارای چندین ماده مغذی است.

ماهی

ماهی منبع خوبی از پروتئین، ید و چندین ویتامین و مواد معدنی است. علاوه بر این، این یکی از معدود غذاهایی است که به طور طبیعی حاوی ویتامین D است. علاوه بر این، ماهی حاوی چربی های امگا 3 است که مغز و بدن شما برای عملکرد بهینه به آن نیاز دارند. این چربی ها به مبارزه با شرایط پزشکی مانند بیماری قلبی و سکته کمک می کنند). ماهی همچنین با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های خودایمنی، افسردگی، و از دست دادن حافظه و بینایی در سنین بالا مرتبط است.

وسابی

سوشی: سالم یا ناسالم؟ خمیر واسابی اغلب در کنار سوشی سرو می شود. از آنجایی که طعم آن بسیار قوی است، فقط در مقادیر کم مصرف می شود. از ساقه رنده شده Eutrema japonicum که از خانواده کلم، ترب و خردل است تهیه می شود. واسابی سرشار از بتاکاروتن، گلوکوزینولات و ایزوتیوسیانات است. تحقیقات نشان می دهد که این ترکیبات ممکن است خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد سرطانی داشته باشند.

با این حال، به دلیل کمیاب بودن گیاه واسابی، بسیاری از رستوران ها از خمیر بدلی استفاده می کنند که از ترکیب ترب کوهی، پودر خردل و رنگ سبز تهیه شده است. بعید است که این محصول دارای همان خواص تغذیه ای باشد. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *