مراقبت و سلامتی

مبانی سلامت گوارش

مبانی سلامت گوارش

مبانی سلامت گوارش : وقتی غذا می خورید، غذا از دهان به سمت پایین مری به معده می رود. سپس از طریق روده های کوچک و بزرگ حرکت می کند و در نهایت از طریق مقعد به عنوان ضایعات خارج می شود. کبد، لوزالمعده و کیسه صفرا نیز جزو دستگاه گوارش هستند. این اندام ها مواد شیمیایی تولید می کنند که به هضم اجازه می دهد.

همه این اندام ها با هماهنگی کار می کنند تا مطمئن شوند بدن مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند. برخی از اندام ها توخالی هستند، در حالی که برخی دیگر جامد هستند. مجموعه ای از انقباضات ماهیچه ای غذا را از طریق دستگاه گوارش از اندام های توخالی به اندام های جامد منتقل می کند. این فرآیند مهم پریستالسیس نامیده می شود.

اندام های توخالی دستگاه گوارش شامل موارد زیر است:

دهان
هضم غذا از دهان شروع می شود. اینجاست که عمل جویدن شروع به تجزیه غذاهای نشاسته ای به کربوهیدرات می کند. غدد مخصوص داخل دهان بزاق را آزاد می کنند. بزاق و آنزیم های موجود در بزاق نیز به تسریع تجزیه غذاهای نشاسته ای کمک می کنند.

مری
این اندام غذا را از دهان به سمت پایین به قسمت بعدی دستگاه گوارش یعنی معده هل می دهد.

معده
هنگامی که غذا در مری فرو می‌رود، ماهیچه‌های بالای معده شل می‌شوند تا غذا وارد شود. بعد از اینکه غذا به معده رفت، ماهیچه های پایین معده شروع به حرکت می کنند. این حرکت غذا را با شیره های گوارشی اسیدی تولید شده توسط غدد معده ترکیب می کند. اسید در درجه اول غذاهای حاوی پروتئین را تجزیه می کند. در نهایت محتویات معده به روده کوچک تخلیه می شود.

روده کوچک
ماهیچه های روده کوچک غذا را با شیره های گوارشی خود و ماهیچه های پانکراس و کبد مخلوط می کنند. همانطور که روده کوچک غذا را به سمت روده بزرگ هل می دهد، این شیره های گوارشی به تجزیه بیشتر غذا به کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها کمک می کند. سپس دیواره های روده کوچک مواد مغذی را از غذای هضم شده جذب کرده و به جریان خون می رساند. از آنجا، خون مواد مغذی را به سلول های سراسر بدن می رساند.

روده بزرگ
همه غذاها توسط دستگاه گوارش تجزیه نمی شوند. مواد زائد یا غذای هضم نشده و سلول های مرده به روده بزرگ رانده می شوند. روده بزرگ آب و مواد مغذی باقی مانده را از مواد زائد قبل از تبدیل آن به مدفوع جامد جذب می کند. مدفوع در انتهای روده بزرگ به نام رکتوم ذخیره می شود تا زمانی که در طول اجابت مزاج از بدن خارج شود.

در حالی که اندام‌های توخالی نقش مهمی در فرآیند گوارش دارند، اندام‌های جامد مواد شیمیایی مختلفی را آزاد می‌کنند که به فرآیند گوارش اجازه می‌دهد عملاً کار کند.

اندام های جامد دستگاه گوارش شامل موارد زیر است:

پانکراس
مبانی سلامت گوارش : لوزالمعده در قسمت فوقانی شکم، پشت معده قرار دارد. شیره های گوارشی تولید می کند که به روده کوچک کمک می کند تا غذا را به کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها تجزیه کند. همچنین مواد شیمیایی می سازد که به تنظیم سطح قند خون کمک می کند، که بر میزان انرژی بدن برای استفاده تأثیر می گذارد.

کبد
کبد اندام بسیار بزرگی است که در بالای معده در قسمت فوقانی شکم قرار دارد. در میان بسیاری از عملکردهای مهم آن، کبد صفرا را ایجاد می کند، ماده ای گوارشی که در کیسه صفرا ذخیره می شود. در طول هضم، صفرا به روده کوچک فرستاده می شود تا به تجزیه غذاهای حاوی چربی کمک کند. کبد علاوه بر کمک به فرآیند گوارش، مواد مغذی را نیز ذخیره می کند و به دفع سموم از بدن کمک می کند. (منبع)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *