مراقبت و سلامتی

چرا گوشت قرمز فرآوری شده ممکن است باعث زوال عقل شود؟

چرا گوشت قرمز فرآوری شده ممکن است باعث زوال عقل شود؟

چرا گوشت قرمز فرآوری شده ممکن است باعث زوال عقل شود؟ دکتر شم سینگ، روانپزشک در کلینیک Winit که در این مطالعه شرکت نداشت، مکانیسم های احتمالی را توضیح داد که ممکن است زمینه ساز ارتباط بین گوشت قرمز فرآوری شده و خطر زوال عقل باشد. او گفت که محتوای چربی اشباع شده و کلسترول موجود در غذاهایی مانند سوسیس و کالباس یکی از راه هایی است که این گوشت ها می توانند نقش داشته باشند.

سینگ به Healthline گفت: «مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع شده می‌تواند منجر به تجمع پلاک‌های کلسترول در شریان‌ها شود که به تصلب شرایین کمک می‌کند و جریان خون به مغز را مختل می‌کند.» این کاهش در جریان خون می‌تواند مانع از تحویل اکسیژن و مواد مغذی به سلول‌های مغز شود و به طور بالقوه زوال شناختی را تسریع کند و خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

سینگ همچنین به تأثیرات قلبی عروقی مصرف گوشت قرمز اشاره کرد. وی تصریح کرد: طبق مشاهدات من، مصرف گوشت قرمز به شدت با بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون، بیماری عروق کرونر و سکته مغزی مرتبط است. این شرایط با آسیب عروقی و التهاب در سراسر بدن از جمله مغز مرتبط است.

سینگ افزود: التهاب مزمن و اختلال عملکرد عروقی می تواند در ایجاد زوال عقل نقش داشته باشد. در نهایت، او توضیح داد که چگونه پختن گوشت در دمای بالا، چه در حال کباب کردن، سرخ کردن یا آب پز کردن گوشت قرمز، می تواند ترکیبات مضری مانند آمین های هتروسیکلیک (HCAs) و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) ایجاد کند. سینگ گفت: “این ترکیبات به عنوان تحریک کننده استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن، از جمله مغز شناخته شده اند.” استرس اکسیداتیو به آسیب سلولی کمک می کند و فرآیندهای پیری را تسریع می کند، که در بیماری های عصبی مانند آلزایمر و زوال عقل نقش دارد.

وارشا خاتری، متخصص تغذیه در Prowise Healthcare که در این مطالعه شرکت نداشت، با این موضوع موافقت کرد. او همچنین خاطرنشان کرد که موادی مانند نیترات ها و نیتریت ها و همچنین مواد نگهدارنده موجود در گوشت قرمز فرآوری شده می توانند ترکیبات بالقوه مضری را در بدن ایجاد کنند که ممکن است خطر زوال عقل را نیز افزایش دهد.

آجیل و حبوبات ممکن است سلامت مغز را حفظ کنند

چرا گوشت قرمز فرآوری شده ممکن است باعث زوال عقل شود؟ همانطور که این مطالعه نشان داد، جایگزینی گوشت قرمز فرآوری شده با آجیل و حبوبات می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. وشتری گفت: آجیل و لوبیا دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مهمی هستند که از سلامت مغز حمایت می کنند. او خاطرنشان کرد که این غذاها حاوی چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اینها ضد التهاب هستند و به حفظ غشای سلولی سالم در مغز کمک می کنند. وشتری افزود که فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آجیل و لوبیا به بهبود سلامت قلب و عروق خونی ما کمک می کند، که همچنین با افزایش جریان خون بهتر به مغز، خطر زوال عقل را کاهش می دهد.

علاوه بر این، این غذاهای گیاهی همچنین دارای پلی فنل در میان سایر آنتی اکسیدان های مورد نیاز برای مبارزه با استرس اکسیداتیو هستند. یکی از دلایل اصلی توسعه زوال عقل است. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *