مراقبت و سلامتی

علل سوزش سر دل و سوء هاضمه در بارداری

علل سوزش سر دل و سوء هاضمه در بارداری

علل سوزش سر دل و سوء هاضمه در بارداری : به آن سوزش سر دل می گویند، اگرچه آن احساس سوزش در قفسه سینه شما ربطی به قلب ندارد. ناراحت کننده و خسته کننده است، بسیاری از زنان را به خصوص در دوران بارداری آزار می دهد. اولین سوالی که ممکن است داشته باشید این است که چگونه آن را متوقف کنید. همچنین ممکن است تعجب کنید که آیا درمان ها برای کودک شما بی خطر هستند یا خیر. بیاموزید که چه چیزی باعث سوزش سر دل در دوران بارداری می شود و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید.

علت سوزش سر دل در دوران بارداری چیست؟

در طول هضم طبیعی، غذا از مری (لوله بین دهان و معده)، از طریق یک دریچه عضلانی به نام اسفنکتر تحتانی مری (LES) به سمت معده حرکت می کند. LES بخشی از درگاه بین مری و معده شما است. باز می شود تا غذا از بین برود و برای جلوگیری از برگشت اسید معده بسته می شود. هنگامی که شما سوزش سر دل یا ریفلاکس اسید دارید، LES به اندازه کافی شل می شود تا اسید معده به مری برسد. این می تواند باعث درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه شود.

در طول بارداری، تغییرات هورمونی می‌تواند به ماهیچه‌های مری، از جمله LES، اجازه دهد که بیشتر شل شوند. نتیجه این است که اسیدهای بیشتری ممکن است به سمت بالا نشت کنند، به خصوص زمانی که دراز کشیده اید یا بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ. علاوه بر این، وقتی جنین شما در سه ماهه دوم و سوم رشد می کند و رحم شما برای سازگاری با آن رشد منبسط می شود، معده شما تحت فشار بیشتری قرار می گیرد. این همچنین می تواند منجر به برگشت غذا و اسید به مری شود.

سوزش سر دل یک اتفاق رایج برای اکثر افراد در یک زمان است، اما لزوما به این معنی نیست که شما باردار هستید. با این حال، اگر علائم دیگری مانند پریود از دست رفته یا حالت تهوع را نیز تجربه کردید، اینها می‌توانند نشانه‌هایی باشند که نیاز به انجام تست بارداری دارید.

آیا بارداری باعث دل درد می شود؟

بارداری خطر سوزش سر دل یا رفلاکس اسید را افزایش می دهد. در طول سه ماهه اول، ماهیچه‌های مری غذا را آهسته‌تر به معده فشار می‌دهند و تخلیه معده زمان بیشتری می‌برد. این به بدن شما زمان بیشتری برای جذب مواد مغذی برای جنین می دهد، اما همچنین می تواند منجر به سوزش سر دل شود.

در طول سه ماهه سوم، رشد کودک شما می تواند معده شما را از وضعیت طبیعی خود خارج کند که می تواند منجر به سوزش سر دل شود. با این حال، هر زن متفاوت است. باردار بودن لزوماً به این معنی نیست که شما سوزش سر دل خواهید داشت. این به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله فیزیولوژی، رژیم غذایی، عادات روزانه و بارداری شما.

آیا می توانم تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنم که به توقف آن کمک کند؟

تسکین سوزش سر دل در دوران بارداری معمولاً شامل آزمون و خطا است. عادت‌های سبک زندگی که می‌توانند سوزش سر دل را کاهش دهند، اغلب ایمن‌ترین روش‌ها برای مادر و نوزاد هستند. نکات زیر ممکن است به کاهش سوزش سر دل شما کمک کند:

  • وعده‌های غذایی کوچک‌تر را به دفعات بیشتر مصرف کنید و در حین غذا خوردن از نوشیدن خودداری کنید. به جای آن بین وعده های غذایی آب بنوشید.
  • آهسته غذا بخورید و هر لقمه را کاملا بجوید.
  • از خوردن غذا چند ساعت قبل از خواب خودداری کنید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که باعث سوزش سر دل شما می شوند خودداری کنید. مقصرهای معمولی عبارتند از شکلات، غذاهای چرب، غذاهای تند، غذاهای اسیدی مانند مرکبات و اقلام مبتنی بر گوجه فرنگی، نوشیدنی های گازدار و کافئین.
  • حداقل یک ساعت بعد از غذا در حالت ایستاده بمانید. پیاده روی آرام نیز ممکن است به هضم غذا کمک کند.
  • به جای لباس های تنگ لباس راحت بپوشید.
  • وزن سالم را حفظ کنید.
  • هنگام خواب از بالش یا قاچ برای بلند کردن بالاتنه استفاده کنید.
  • به پهلوی چپ بخوابید. خوابیدن به پهلوی راست معده شما را بالاتر از مری قرار می دهد که ممکن است منجر به سوزش سر دل شود.
  • بعد از غذا یک آدامس بدون قند بجوید. افزایش بزاق ممکن است هر اسیدی را که به مری برگشته خنثی کند.
  • برای رفع علائم پس از شروع، ماست بخورید یا یک لیوان شیر بنوشید. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *