مراقبت و سلامتی

سرماخوردگی های فصل پاییز

سرماخوردگی های فصل پاییز

سرماخوردگی های فصل پاییز : بیش از 200 ویروس مختلف می توانند باعث سرماخوردگی شوند و بیشتر آنها بسیار مسری هستند. راینوویروس‌ها شایع‌ترین علل سرماخوردگی هستند. اما سایر ویروس‌ها مانند آدنوویروس‌ها، کروناویروس‌ها، ویروس پاراآنفلوآنزای انسانی (HPIV) و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) نیز می‌توانند منجر به علائم خفیف تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی شوند.

در بیشتر موارد می توانید سرماخوردگی را در خانه با استراحت و سایر درمان های خانگی درمان کنید و بیشتر سرماخوردگی ها بعد از حدود یک هفته برطرف می شود. این مقاله رایج‌ترین انواع سرماخوردگی، از جمله علائم، مراحل و مدت آن را بررسی می‌کند.

رایج ترین انواع سرماخوردگی چیست؟

بیش از 200 ویروس می توانند منجر به سرماخوردگی شوند. در اینجا رایج ترین انواع آن وجود دارد:

راینوویروس

بر اساس گزارش انجمن ریه آمریکا، 10 تا 40 درصد از سرماخوردگی ها توسط راینوویروس ایجاد می شود. 100 نوع راینوویروس وجود دارد. آنها بسیار مسری هستند اما به طور کلی بسیار خفیف هستند.

ویروس کرونا

حدود شش نوع ویروس کرونای فصلی وجود دارد که می تواند انسان را مبتلا کرده و باعث بیماری شود. اکثر انواع کروناویروس منجر به علائم خفیف تا متوسط ​​عفونت‌های تنفسی می‌شوند که به عنوان سندرم حاد تنفسی (SARS) شناخته می‌شوند. شناخته شده ترین نوع ویروس کرونا SARS-CoV-2 است که باعث COVID-19 می شود.

HPIV

HPIV به احتمال زیاد در کودکان خردسال و افراد مسن علائم ایجاد می کند، اما هر کسی در صورت ابتلا به این ویروس رایج ممکن است بیمار شود. به طور معمول، افراد مبتلا به HPIV علائم بسیار مشابهی با افراد مبتلا به سرماخوردگی ناشی از راینو ویروس دارند، مانند گلودرد، عطسه و احتقان. علائم HPIV اغلب خفیف هستند و با استراحت و داروهای بدون نسخه (OTC) خود به خود برطرف می شوند.

آدنوویروس

آدنوویروس ها یکی دیگر از انواع ویروس های رایج هستند که می توانند منجر به سرماخوردگی شوند. حدود 50 نوع منبع مطمئن آدنوویروس وجود دارد. علاوه بر سرماخوردگی، می توانند منجر به عفونت های جدی تری از جمله برونشیت و ذات الریه شوند. آدنوویروس ها همچنین می توانند پوشش داخلی چشم را آلوده کنند و اغلب ویروس مسئول ورم ملتحمه (چشم صورتی) هستند.

RSV

RSV یک ویروس رایج است که بسیار شبیه به راینوویروس است. به سرعت گسترش می یابد و به طور معمول علائم تنفسی خفیف ایجاد می کند. این بیماری در کودکان خردسال و افراد بالای 70 سال کمی شایع تر است، اما هر کسی می تواند به RSV مبتلا شود و علائم را در هر زمانی ایجاد کند.

ممکن است RSV به عفونت‌های جدی‌تر پیشرفت کند، اما معمولاً می‌توانید آن را در خانه با استراحت و داروهای OTC درمان کنید.

آیا برای سرماخوردگی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بیشتر سرماخوردگی ها عفونت های خفیفی هستند که خود به خود برطرف می شوند. از آنجایی که سرماخوردگی توسط ویروس ها ایجاد می شود، نمی توان آن را با آنتی بیوتیک درمان کرد. به طور معمول، مگر اینکه علائم سرماخوردگی را داشته باشید که بیش از یک هفته طول بکشد یا به تدریج بدتر شود، نیازی به مراجعه به پزشک ندارید.

درباره درمان سرماخوردگی در خانه بیشتر بخوانید.

سرماخوردگی در چه مراحلی است؟

سرماخوردگی اغلب حدود 7 روز طول می کشد، اما ممکن است علائم آن تا 14 روز ادامه داشته باشد.

روز 1-3

علائم معمولاً در روزهای 1 تا 3 ایجاد می شود. در این مرحله اولیه سرماخوردگی، علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه کردن
  • خراش گلو
  • آبریزش بینی
  • ازدحام
  • عطسه کردن
  • کاهش حس چشایی و بویایی

روز 4-7

با پیشرفت سرماخوردگی، ممکن است علائم دیگری داشته باشید. در طی روزهای 4 تا 7 (که اغلب مرحله فعال نامیده می شود)، ممکن است علائمی مانند:

  • سردرد
  • بدن درد
  • خستگی
  • چشم های آبکی
  • آبریزش بینی

کودکان همچنین ممکن است در مرحله فعال تب داشته باشند.

روز 8-10

سرماخوردگی های فصل پاییز : روزهای 8 تا 10 مرحله آخر نامیده می شود. علائم معمولاً در این مرحله برطرف می‌شوند، اما ممکن است همچنان سرفه‌های آزاردهنده یا کمی خستگی طولانی مدت داشته باشید. اگر هنوز علائم دیگری را تجربه می کنید، ممکن است زمان خوبی برای گرفتن وقت پزشکی باشد. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *