مراقبت و سلامتی

“صورت کورتیزول” چیست؟

"صورت کورتیزول" چیست؟

“صورت کورتیزول” چیست؟ با ترند «صورت کورتیزول»، شما را به دلیل اینکه فکر می کنید یک بیماری رایج است بخشیده می شوید، اما اینطور نیست. در واقع، این حتی یک تشخیص رسمی نیست. برخی از علائمی که مردم با “صورت کورتیزول” مرتبط می‌کنند، با سندرم کوشینگ نیز مرتبط است، وضعیتی که زمانی رخ می‌دهد که بدن کورتیزول بیش از حد تولید کند. با این حال، سندرم کوشینگ بسیار نادر است و در حالی که استرس می‌تواند به التهاب کمک کند، متخصصان سلامت می‌گویند که اگر احساس کنید صورتتان متورم و متورم به نظر می‌رسد، احتمالاً این تنها مقصر نیست.

دکتر ویجی مورتی، پزشک برجسته پزشکی عملکردی و یکی از بنیانگذاران Murthy Health، می‌گوید این ایده که «صورت کورتیزول» بر همه افرادی که استرس را تجربه می‌کنند تأثیر می‌گذارد، تا حد زیادی یک افسانه است. او توضیح می‌دهد: «در حالی که سطوح بالای کورتیزول مزمن می‌تواند منجر به تورم صورت شود، این معمولاً در اختلالات غدد درون ریز شدیدتر به جای استرس روزمره که اکثر مردم تجربه می‌کنند، دیده می‌شود.»

سطوح بالای کورتیزول مزمن می تواند منجر به تغییرات چهره شود، اما چنین اثرات واضحی معمولاً خارج از شرایط پزشکی قابل توجه دیده نمی شود. مورتی خاطرنشان می کند: در بیشتر موارد، استرس روزانه کورتیزول را به سطوح مورد نیاز برای ایجاد چنین تغییر فیزیکی چشمگیری افزایش نمی دهد. عباس کنعانی، سرپرست داروساز در Chemist Click، موافق است که “صورت کورتیزول” بعید است که بیشتر افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

او توضیح می‌دهد: «صورت کورتیزول» می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، نه تنها استرس، از جمله مصرف استروئیدها و وضعیتی به نام سندرم کوشینگ، که زمانی اتفاق می‌افتد که بدن بیش از حد کورتیزول تولید می‌کند، اما این معمولاً نادر است.

استرس و پوست پف کرده: چه ارتباطی دارد؟

با این حال، زمانی که استرس دارید، ممکن است متوجه شوید که کمی پف کرده تر از حد معمول به نظر می رسید. چرا اینطور است؟ کانانی توضیح می دهد: «فرآیندی به نام لیپوژنز گاهی اوقات زمانی اتفاق می افتد که کورتیزول در بدن افزایش می یابد. بافت چربی به خصوص در اطراف صورت، گردن و معده ایجاد می کند.

علاوه بر این، سطوح بالای کورتیزول می تواند باعث احتباس آب و سدیم در بافت های صورت شود. کانایی می گوید در نتیجه شما با یک صورت پف کرده باقی می مانید. با این حال، ذکر این نکته مهم است که این تغییرات احتمالاً ظریف خواهند بود. مورتی می‌گوید که چنین اثرات واضحی معمولاً خارج از شرایط پزشکی قابل توجه دیده نمی‌شوند، بنابراین احساس استرس گهگاهی بعید است که تأثیر زیادی داشته باشد.

اگر به طور مزمن استرس دارید، تورم و نفخ ممکن است کمی بیشتر شود. در مرحله نهایی استرس مزمن، غدد فوق کلیوی ممکن است از تقاضای مداوم برای تولید کورتیزول خسته شوند. مورتی توضیح می‌دهد که این می‌تواند منجر به الگوی نامنظم ترشح کورتیزول، با افزایش و افت احتمالی شود. به نوبه خود، این می تواند منجر به تورم مداوم شود.

“صورت کورتیزول” چیست؟ مورتی می‌افزاید: «به‌علاوه، افزایش طولانی‌مدت کورتیزول، سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند و حساسیت به عفونت‌ها و التهاب را افزایش می‌دهد، که می‌تواند به تورم صورت نیز کمک کند». کلمه کلیدی در اینجا “طولانی” است. بعید است که “صورت کورتیزول” را تجربه کنید، مگر اینکه برای مدت طولانی تحت سطوح بالایی از استرس باشید. مورتی می‌گوید: «استرس روزمره، حتی اگر مزمن باشد، معمولاً کورتیزول را به سطوح مورد نیاز برای ایجاد چنین تغییر فیزیکی واضحی افزایش نمی‌دهد. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *