مراقبت و سلامتی

چگونه ام اس بر زنان تأثیر متفاوتی می گذارد

چگونه ام اس بر زنان تأثیر متفاوتی می گذارد

چگونه ام اس بر زنان تأثیر متفاوتی می گذارد : ام اس در زنان بسیار بیشتر از مردان است. طبق گزارش انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس، زنان حداقل دو تا سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. برخی مطالعات نشان می دهد که این شکاف حتی بزرگتر است. ام اس می تواند زنان و مردان را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد. چند لحظه وقت بگذارید و در مورد برخی از تفاوت های کلیدی یاد بگیرید.

زبان مهم است

جنسیت و جنسیت در یک طیف وجود دارد. ما در این مقاله از «زنان» و «مردان» برای انعکاس اصطلاحات اختصاص داده شده در بدو تولد استفاده می کنیم. با این حال، جنسیت صرفاً به نحوه شناسایی خود، مستقل از بدن فیزیکی شما بستگی دارد.

آیا این مفید بود؟

این وضعیت با سرعت های مختلفی ایجاد می شود

اگرچه زنان بیشتر در معرض ابتلا به ام اس هستند، اما این بیماری با سرعت بیشتری پیشرفت می کند و در مردان شدیدتر می شود.

بر اساس خلاصه ای از تحقیقات منتشر شده در سال 2015، زنان مبتلا به ام اس نسبت به مردان کاهش شناختی آهسته تری را تجربه می کنند. آنها همچنین نرخ بقای بالاتری دارند.

تأثیرات متفاوتی بر خلق و خو و کیفیت زندگی دارد

یک بررسی اخیر نشان داد که در مقایسه با مردان مبتلا به ام اس، زنان مبتلا به این بیماری ممکن است کمتر دچار افسردگی یا بی تفاوتی شوند. از سوی دیگر، زنان ممکن است بیشتر به اضطراب مبتلا شوند.

ام اس می تواند بر کیفیت زندگی زنان و مردان تأثیر منفی بگذارد. اما برخی تحقیقات نشان می دهد که در میان افراد مبتلا به این بیماری، زنان تمایل دارند کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی بالاتری را گزارش کنند. این نشان می‌دهد که زنان ممکن است در سازگاری ذهنی و عاطفی با شرایط مزیتی داشته باشند.

ممکن است به طرق مختلف بر روابط جنسی تأثیر بگذارد

به دلیل اثرات فیزیکی، روانی و اجتماعی، ام اس می تواند بر زندگی جنسی فرد تأثیر بگذارد. برای مردان و زنان مبتلا به این عارضه معمول است که چالش های مربوط به رابطه جنسی را گزارش کنند. اما تفاوت هایی وجود دارد.

زنان مبتلا به ام اس در مقایسه با مردان بیشتر احتمال دارد که کاهش میل یا علاقه جنسی را گزارش کنند. در مقایسه، مردان ممکن است بیشتر در مورد توانایی خود در جلب رضایت شریک جنسی نگران باشند.

در یک نظرسنجی بین المللی که در سال 2016 منتشر شد، تقریباً 30 درصد از مردان و 42 درصد از زنان مبتلا به ام اس گزارش دادند که عدم علاقه جنسی برای آنها مشکل ساز است. تقریباً 30 درصد از مردان و 36 درصد از زنان گفتند که رسیدن به ارگاسم یک مشکل است. و حدود 29 درصد از مردان و 20 درصد از زنان گفتند که رضایت شریک جنسی یک مسئله است.

زنان و مردان ممکن است عادات خود مدیریتی متفاوتی داشته باشند

چگونه ام اس بر زنان تأثیر متفاوتی می گذارد :برای کاهش خطر ناتوانی و ارتقای کیفیت زندگی، برای افراد مبتلا به ام اس مهم است که خود مدیریتی خوب انجام دهند. این بدان معناست که داروها را طبق تجویز مصرف کنید، استراتژی‌هایی برای خودمراقبتی ایجاد کنید، شبکه‌های حمایت اجتماعی قوی داشته باشید، و رویکردی پیشگیرانه برای یادگیری و مدیریت این بیماری اتخاذ کنید.

برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است تفاوت هایی در نحوه مدیریت خود مردان و زنان ام اس وجود داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که زنان به طور قابل توجهی نمرات خود مدیریتی بالاتری نسبت به مردان کسب کردند. از سوی دیگر، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که زنان کمتر از مردان از برنامه های درمانی تجویز شده خود پیروی می کنند. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *