مراقبت و سلامتی

گوشت قرمز خطر زوال عقل را افزایش می دهد

گوشت قرمز خطر زوال عقل را افزایش می دهد

گوشت قرمز خطر زوال عقل را افزایش می دهد : خوردن حداقل یک چهارم وعده گوشت قرمز فرآوری شده در روز – مانند هات داگ، گوشت ناهار و بیکن – با خطر بیشتر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. این یافته که در 31 جولای در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر در فیلادلفیا ارائه شد، بر اساس مقایسه با افرادی است که کمتر از یک دهم وعده در روز (معادل حدود سه وعده در ماه) می خورند.

علاوه بر این، یافته‌های این مطالعه نشان داد که جایگزینی یک وعده برای هر وعده گوشت قرمز فرآوری شده با غذاهای گیاهی مانند آجیل، لوبیا و حبوبات و نخود فرنگی می‌تواند به کاهش خطر زوال عقل کمک کند. انجمن آلزایمر، زوال عقل را به عنوان یک اصطلاح چتر برای از دست دادن توانایی های شناختی فرد – از جمله حافظه، زبان، و حل مسئله – توصیف می کند که به اندازه کافی شدید است که در عملکرد روزانه فرد تداخل ایجاد کند. این وضعیت عصبی زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های مغز آسیب می‌بینند و دیگر نمی‌توانند به درستی کار کنند.

گوشت قرمز فرآوری شده خطر زوال عقل را افزایش می دهد

برای مطالعه چگونگی تاثیر گوشت قرمز فرآوری شده بر خطر زوال عقل، تیمی از دانشمندان بیش از 130000 نفر را که در مطالعه بهداشت پرستاران و مطالعه پیگیری متخصصان سلامت شرکت کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. پس از 43 سال پیگیری، دریافتند که 11173 نفر به زوال عقل مبتلا شده اند.

آنها با استفاده از پرسشنامه های فراوانی غذا که هر دو تا چهار سال یکبار انجام می شد، توانستند آنچه را که شرکت کنندگان در مطالعه می خوردند، پیگیری کنند. پرسش‌نامه‌ها در مورد اینکه مردم چند بار یک وعده غذای خاص، از جمله گوشت قرمز فرآوری‌شده و انواع آجیل و حبوبات را می‌خورند. وقتی افرادی که روزانه یک چهارم وعده یا بیشتر از گوشت قرمز فرآوری شده مصرف می کردند با افرادی که کمتر از یک دهم وعده روزانه مصرف می کردند مقایسه شدند، مشخص شد که خطر زوال عقل در آنها 14 درصد بیشتر است.

علاوه بر این، این تیم به بررسی شناخت 17458 نفر پرداختند و دریافتند که هر وعده اضافه روزانه گوشت قرمز فرآوری شده با پیری شناختی بیشتر در مورد عملکرد کلی و توانایی افراد برای به خاطر سپردن و درک زبان مرتبط است. از سوی دیگر، جایگزینی آجیل و حبوبات به جای گوشت قرمز فرآوری شده با 20 درصد کاهش خطر زوال عقل و همچنین سال های کمتر پیری شناختی مرتبط بود. این یافته ها مزایای رژیم غذایی متنوع را برای کمک به کاهش خطر زوال شناختی برجسته می کند.

چرا گوشت قرمز فرآوری شده ممکن است باعث زوال عقل شود؟

دکتر شم سینگ، روانپزشک در کلینیک Winit که در این مطالعه شرکت نداشت، مکانیسم های احتمالی را توضیح داد که ممکن است زمینه ساز ارتباط بین گوشت قرمز فرآوری شده و خطر زوال عقل باشد. او گفت که محتوای چربی اشباع شده و کلسترول موجود در غذاهایی مانند سوسیس و کالباس یکی از راه هایی است که این گوشت ها می توانند نقش داشته باشند. سینگ به Healthline گفت: «مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع شده می‌تواند منجر به تجمع پلاک‌های کلسترول در شریان‌ها شود که به تصلب شرایین کمک می‌کند و جریان خون به مغز را مختل می‌کند.»

این کاهش در جریان خون می‌تواند مانع از تحویل اکسیژن و مواد مغذی به سلول‌های مغز شود و به طور بالقوه زوال شناختی را تسریع کند و خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. سینگ همچنین به تأثیرات قلبی عروقی مصرف گوشت قرمز اشاره کرد. وی تصریح کرد: طبق مشاهدات من، مصرف گوشت قرمز به شدت با بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون، بیماری عروق کرونر و سکته مغزی مرتبط است. این شرایط با آسیب عروقی و التهاب در سراسر بدن از جمله مغز مرتبط است. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *