مراقبت و سلامتی

گودی خاجی چیست؟

گودی خاجی چیست؟

گودی خاجی چیست؟ گودی خاجی یک فرورفتگی یا گودال در پوست در قسمت تحتانی کمر است که در هنگام تولد در برخی از نوزادان وجود دارد. معمولاً درست بالای چین بین باسن است. بیشتر گودی های خاجی بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند.

گودی خاجی می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی ستون فقرات در یک نوزاد تازه متولد شده باشد، اگر گودی بزرگ باشد یا در نزدیکی یک دسته مو، برچسب پوست، توده یا ناحیه تغییر رنگ داده شده ظاهر شود. در این موارد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک شما ممکن است آزمایش تصویربرداری را توصیه کند. اگر مشکل ستون فقرات پیدا شود، درمان بستگی به علت زمینه ای دارد.

علائم

یک گودال در پوست بالای چین بین باسن معمولاً بی ضرر است. گودی خاجی یک فرورفتگی یا گودال در پوست در قسمت پایین کمر است. معمولاً درست بالای چین بین باسن قرار دارد.

علل

هیچ دلیل شناخته شده ای برای گودی خاجی وجود ندارد. این یک بیماری مادرزادی است، یعنی در بدو تولد وجود دارد.

عوارض

گودی خاجی چیست؟ به ندرت، گودی خاجی با یک ناهنجاری جدی زمینه ای در ستون فقرات یا نخاع همراه است. مثالها عبارتند از:

اسپینا بیفیدا. شکل بسیار خفیف این بیماری، به نام spina bifida occulta، زمانی رخ می دهد که ستون فقرات به درستی در اطراف نخاع بسته نمی شود، اما طناب در کانال نخاعی باقی می ماند. در بیشتر موارد، اسپینا بیفیدا اکولتا هیچ علامتی ایجاد نمی کند و نیازی به درمان ندارد.
سندرم بند ناف متصل طناب نخاعی به طور معمول آزادانه در کانال نخاعی آویزان می شود. سندرم بند ناف اختلالی است که زمانی رخ می دهد که بافت متصل به نخاع حرکات آن را محدود می کند. علائم و نشانه ها ممکن است شامل ضعف یا بی حسی در پاها و بی اختیاری مثانه یا روده باشد.
خطرات این مشکلات ستون فقرات در صورتی افزایش می‌یابد که گودی خاجی همراه با یک توده مو، برآمدگی یا برآمدگی پوستی و انواع خاصی از تغییر رنگ پوست باشد. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *