مراقبت و سلامتی

کراتوز سبورئیک چیست؟

کراتوز سبورئیک چیست؟

کراتوز سبورئیک چیست؟ کراتوز سبورئیک (seb-o-REE-ik ker-uh-TOE-sis) یک رشد غیرسرطانی (خوش خیم) پوست است. افراد با افزایش سن بیشتر از آنها استفاده می کنند. کراتوزهای سبورئیک معمولاً قهوه ای، سیاه یا برنزه روشن هستند. ضایعات (ضایعات) مومی یا پوسته پوسته و کمی برجسته به نظر می رسند. آنها به تدریج، معمولا در صورت، گردن، سینه یا پشت ظاهر می شوند.

کراتوز سبورئیک در پشت

کراتوز سبورئیک در پشت بسیار شایع است. آنها به صورت زائده های مومی مایل به قهوه ای روشن، قهوه ای یا سیاه ظاهر می شوند که به نظر می رسد توسط یک شمع بر روی پوست چکه می شوند. برخی از آنها می توانند بزرگ شوند و عرض آنها بیش از 1 اینچ (2.5 سانتی متر) باشد.

کراتوزهای سبورئیک بی ضرر و مسری نیستند. آنها نیازی به درمان ندارند، اما اگر لباس آنها را تحریک کرد یا ظاهر آنها را دوست نداشتید، ممکن است تصمیم بگیرید که آنها را بردارید. کراتوزهای سبورئیک معمولاً گرد یا بیضی شکل هستند و رنگ آنها از برنزه روشن تا سیاه متغیر است. آنها می توانند به صورت تک رشد یا به صورت خوشه رشد کنند.

علائم

کراتوز سبورئیک به تدریج رشد می کند. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • یک برآمدگی مومی یا خشن به شکل گرد یا بیضی شکل، معمولاً روی صورت، سینه، شانه یا پشت
  • رشد صاف یا برآمدگی کمی برآمده با سطحی پوسته‌دار، با ظاهری «چسبانده شده» مشخص
  • اندازه های مختلف، از بسیار کوچک تا بیش از 1 اینچ (2.5 سانتی متر) عرض
  • تعداد متفاوت، از یک رشد واحد تا چند رشد
  • ضایعات بسیار کوچک که در اطراف چشم‌ها یا جای دیگری روی صورت جمع شده‌اند، گاهی اوقات خال‌های گوشتی یا درماتوز پاپولوزا سیاه نامیده می‌شوند که در پوست سیاه یا قهوه‌ای رایج است.
  • دارای رنگ های متنوع، از قهوه ای روشن تا قهوه ای یا مشکی
  • خارش

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر ظاهر رشد شما را آزار می دهد یا در صورت ساییدگی لباس شما تحریک می شود یا خونریزی می کند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر متوجه تغییرات مشکوک در پوست خود شدید، مانند زخم یا توده هایی که به سرعت رشد می کنند، خونریزی می کنند و بهبود نمی یابند، به پزشک خود مراجعه کنید. اینها می توانند نشانه های سرطان پوست باشند.

علل

متخصصان به طور کامل نمی دانند که چه چیزی باعث کراتوز سبورئیک می شود. این نوع رشد پوست معمولاً در خانواده ها ایجاد می شود، بنابراین به احتمال زیاد یک تمایل ارثی وجود دارد. اگر یک کراتوز سبورئیک داشته اید، در خطر ابتلا به سایرین هستید. کراتوز سبورئیک مسری یا سرطانی نیست.

عوامل خطر

کراتوز سبورئیک چیست؟ زمان اوج ابتلا به کراتوز سبورئیک بعد از 50 سالگی است. همچنین اگر سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید، احتمال ابتلا به آنها بیشتر است. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *