مراقبت و سلامتی

چگونه درد مزمن را درک کنیم

چگونه درد مزمن را درک کنیم

چگونه درد مزمن را درک کنیم : درد مزمن، یک فرآیند بیماری که آنقدر پیچیده است که ما تازه شروع به درک محرک های آن کرده ایم، اخیراً به عنوان یک وضعیت پزشکی به خودی خود شناخته شده است. اما زندگی با درد مزمن چه احساسی دارد؟ و بدن و مغز چگونه با آن مقابله می کنند؟

طراحی توسط اندرو نگوین

دردناک، کسل کننده، جویدن، سوزان، تیز، تیراندازی، سوراخ کردن… اینها تنها برخی از کلماتی است که مردم برای توصیف درد خود استفاده می کنند. حالا تصور کنید هر روز بیداری باید مقداری از این وضعیت را تحمل کنید تا زمانی که ندانید روزتان چگونه است بدون اینکه این خط اصلی درد به آرامی انرژی ذهنی و فیزیکی شما را در پس‌زمینه تخلیه کند.

این واقعیت برای بسیاری از افرادی است که با درد مزمن سروکار دارند. بعضی روزها ممکن است عالی باشند، بعضی روزها بد. نشانه ها ممکن است همیشه قابل مشاهده نباشند و ممکن است نبردی درونی باشد که در پشت دندان قروچه و لبخندهای اجباری پنهان شده است.

اما درد مزمن چگونه مزمن می شود؟

در جدیدترین قسمت از پادکست In Conversation ما که به ماه آگاهی از درد اختصاص دارد، Medical News Today به همراه دکتر هیلاری گایت و دکتر تونی ال. یاکش، استاد بیهوشی و فارماکولوژی در دانشگاه کالیفرنیا، سن، به علم پشت درد مزمن می پردازد. دیگو، به عنوان جوئل نلسون، بیمار و مدافع طولانی مدت بیماری پسوریازیس و آرتریت، سفر شخصی خود را با درد به اشتراک می گذارد.

درد مزمن اولیه و ثانویه

چگونه درد مزمن را درک کنیم : درد مزمن اغلب ممکن است صرفاً به عنوان نشانه ای از یک مشکل بزرگتر رد شود یا به دلیل اینکه تهدید کننده زندگی نیست جدی گرفته نشود. با این حال، بار درد مزمن تنها فردی نیست، بلکه اجتماعی نیز هست. مطالعات منبع معتبر نشان می دهد که افراد مبتلا به درد مزمن ممکن است در انجام زندگی روزمره و انجام فعالیت ها مشکل داشته باشند و همچنین سلامت کلی ضعیف تری داشته باشند. افراد مبتلا به درد مزمن ممکن است مجبور باشند با ناامنی شغلی یا بیکاری دست و پنجه نرم کنند.

در سال 2018 بود که طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD) در نسخه اولیه سیستم کدگذاری جدید ICD-11 کد خود را به درد مزمن داد و راه را برای تشخیص و تشخیص آن هموار کرد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، درد مزمن در حال حاضر به دو دسته تقسیم می شود: درد مزمن اولیه و درد مزمن ثانویه.

بر اساس این طبقه بندی، درد اولیه به دردی اطلاق می شود که ناشی از شرایط پزشکی دیگری نیست یا قابل توضیح نیست. برخی از نمونه ها ممکن است فیبرومیالژیا یا کمردرد اولیه مزمن باشد.

فیبرومیالژیا وضعیتی است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما یک وضعیت درد گسترده است که حداقل 4 تا 5 ناحیه بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و حداقل 3 ماه طول می کشد، اما معمولا بیشتر طول می کشد. دکتر گایت توضیح داد که هیچ دلیل دیگری برای درد یافت نشده است و بنابراین، یک نوع درد مزمن اولیه است. از سوی دیگر، درد ثانویه ثانویه یا ناشی از یک بیماری زمینه ای است. آرتریت، سرطان یا درد ناشی از کولیت اولسراتیو در این چتر قرار می گیرد. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *