مراقبت و سلامتی

چه میزان از ناباروری ژنتیکی است؟

چه میزان از ناباروری ژنتیکی است؟

چه میزان از ناباروری ژنتیکی است؟ احتمالاً قبلاً اصطلاح “ناباروری” را شنیده اید. اما واقعا به چه معناست؟ به عبارت ساده، کلمه “ناباروری” به ناتوانی در باردار شدن پس از 1 سال یا بیشتر تلاش یا 6 ماه تلاش در صورت داشتن سن بالای 35 سال اشاره دارد.

اگر با چالش های باروری سر و کار دارید، تنها نیستید. ناباروری شایع تر از آن چیزی است که فکر می کنید. سازمان بهداشت جهانی (WHO) منبع مورد اعتماد تخمین می زند که 15٪ از زوج های در سن باروری در سراسر جهان تأثیر می گذارد.

از شرایط زمینه ای سلامتی گرفته تا عدم تعادل هورمونی، به نظر می رسد که چالش های باروری ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. شاید از خود بپرسید که آیا ژنتیک نیز در این امر نقش دارد.

برای مروری بر برخی از علل ژنتیکی ناباروری در زنان و مردان و همچنین نحوه تشخیص و درمان آنها به خواندن ادامه دهید.

چه شرایط ژنتیکی ممکن است باعث ناباروری در زنان شود؟

شرایط متعددی می تواند منجر به ناباروری در زنان شود. بیایید اکنون اینها را بررسی کنیم.

شرایط سلامتی

دو بیماری رایج می تواند به نگرانی های باروری در زنان کمک کند: سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و اندومتریوز.

PCOS باعث عدم تعادل هورمونی می شود که می تواند فعالیت تخمدان های شما را مختل کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است هر ماه تخمک‌گذاری نکنید و باردار شدن را بسیار سخت‌تر کنید.

آندومتریوز زمانی است که بافتی که معمولاً رحم شما را می پوشاند در قسمت بیرونی رحم رشد می کند. اغلب سایر قسمت های دستگاه تناسلی زنان را تحت تأثیر قرار می دهد و منجر به زخم و التهاب می شود که می تواند باروری را کاهش دهد.

در پایان روز، آنچه دقیقاً باعث هر دوی این شرایط می شود ناشناخته باقی مانده است. با این حال، اعتقاد بر این است که PCOS و اندومتریوز دارای یک جزء ژنتیکی هستند.

هر دو شرایط می توانند در خانواده ها اجرا شوند. این بدان معناست که اگر یکی از اقوام نزدیک زن – مانند مادر، خواهر یا خاله – مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا اندومتریوز باشد، ممکن است در خطر ابتلا به آن نیز باشید.

اختلالات ژنتیکی

برخی از اختلالات ژنتیکی نیز می توانند بر باروری زنان تأثیر بگذارند. اختلالات ژنتیکی به دلیل تغییرات در DNA که بر یک یا چند ژن تأثیر می گذارد رخ می دهد. در برخی موارد، این تغییرات از یک یا هر دوی والدین بیولوژیکی شما منتقل شده یا به ارث رسیده است.

برخی از اختلالات ژنتیکی که می توانند در ناباروری در زنان نقش داشته باشند عبارتند از:

چه میزان از ناباروری ژنتیکی است؟ سندرم ترنر: در سندرم ترنر، یک زن با یک کروموزوم X تغییر یافته یا فقط یک کروموزوم X (به جای دو کروموزوم) متولد می شود. یکی از اثرات این بیماری این است که تخمدان ها به درستی رشد نمی کنند.
پیش‌جهش X شکننده: در پیش‌جهش X شکننده، تغییر خاصی در ژنی به نام FMR1 وجود دارد که در کروموزوم X یافت می‌شود. این تغییر ژنتیکی باعث می شود که تخمدان ها بازده کمتری داشته باشند و باروری را محدود کنند.
سندرم کالمن: سندرم کالمن می تواند ناشی از تغییرات در چندین ژن مختلف باشد. این منجر به تولید سطوح پایین هورمون آزاد کننده tgonadotropin (GnRH) در مغز می شود که باعث تاخیر در بلوغ یا عدم بلوغ می شود.
هم سندرم ترنر و هم پیش‌جهش شکننده X می‌توانند منجر به نارسایی اولیه تخمدان (POI) شوند. در POI، تخمدان ها قبل از 40 سالگی کار نمی کنند. وقتی این اتفاق می افتد، تخمک ها نمی توانند به درستی رشد کنند و شما دیگر تخمک گذاری نمی کنید.

اثرات سندرم کالمن کمی متفاوت است. GnRH به تخمدان ها می گوید استروژن و پروژسترون بسازند که برای جنبه های مختلف تولید مثل زنانه حیاتی هستند. به این ترتیب، اثر سطوح پایین GnRH باعث کاهش باروری می شود. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *