تناسب اندام و تغذیه

پروتئین آب پنیر چیست؟

پروتئین آب پنیر چیست؟

پروتئین آب پنیر چیست؟ پروتئین آب پنیر پروتئین حاصل از آب پنیر است، مایعی که پس از کشک شدن شیر هنگام تهیه پنیر باقی می‌ماند. مکملی است که در میان ورزشکارانی که می‌خواهند توده عضلانی بدون چربی خود را افزایش دهند و کسانی که به دنبال راهی آسان برای افزایش مصرف پروتئین روزانه خود هستند، محبوب است.

این ماده از چندین پروتئین، از جمله بتا-لاکتوگلوبولین و آلفا-لاکتالبومین تشکیل شده است و حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری بدن شما برای انجام عملکردهای حیاتی، مانند ساخت پروتئین های جدید و تولید هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی است.

آب پنیر به تعدادی از محصولات غذایی از میله های پروتئینی گرفته تا بستنی اضافه می شود و همچنین برای تهیه مکمل های پودر پروتئین غلیظ استفاده می شود. مکمل پروتئین آب پنیر ممکن است برای جمعیت خاصی که نیاز به پروتئین افزایش یافته است مفید باشد و ممکن است از چندین جهت برای سلامت کلی مفید باشد. با این حال، پروتئین آب پنیر انتخاب مناسبی برای همه نیست.

سه نوع پروتئین آب پنیر برای تولید مکمل های پودر پروتئین استفاده می شود:

کنسانتره پروتئین آب پنیر: حاوی 35 تا 80 درصد پروتئین به همراه چربی و لاکتوز، قند موجود در شیر است. پروتئین وی ایزوله: حاوی 90-85 درصد پروتئین و کم چربی و لاکتوز است. هیدرولیز پروتئین آب پنیر: این نوع آب پنیر از قبل هضم شده است، به این معنی که برای تسریع جذب در دستگاه گوارش تجزیه می شود.

بدن شما پروتئین را به اسیدهای آمینه تجزیه می کند، که “بلوک های سازنده” پروتئین ها هستند. اسیدهای آمینه برای ساخت بیش از 100000 پروتئین منحصر به فرد در بدن انسان مورد نیاز است که برای رشد و بازسازی ماهیچه ها، ساختن هورمون ها و ایجاد ساختار برای استخوان ها، موها، ناخن ها و پوست شما استفاده می شود.

مزایای پروتئین آب پنیر چیست؟

مکمل های پروتئین آب پنیر با چند فواید سلامتی، از جمله کاهش وزن، افزایش توده عضلانی و قدرت، و کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مرتبط است.

ممکن است باعث کاهش وزن شود

پروتئین آب پنیر ممکن است به کاهش اشتها کمک کند، که می تواند باعث کاهش وزن شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف پروتئین آب پنیر باعث کاهش گرسنگی و افزایش هورمون های محرک سیری مانند پپتید YY (PYY) و پپتید شبه گلوکاگون 1 (GLP-1) می شود.

یک مطالعه در سال 2011 که شامل 90 بزرگسال دارای اضافه وزن یا چاق بود، نشان داد که افرادی که روزانه 56 گرم پروتئین آب پنیر به مدت 23 هفته مکمل دریافت کردند، 5 پوند (2.3 کیلوگرم) کاهش چربی بیشتری نسبت به افرادی که پروتئین سویا دریافت کردند، تجربه کردند. یک بررسی در سال 2018 از 9 مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگانی که مکمل پروتئین آب پنیر دریافت کرده‌اند، کاهش قابل‌توجهی در توده چربی و وزن بدن در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که به‌طور تصادفی تحت درمان‌های پلاسبو قرار گرفتند، تجربه کردند. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *