تناسب اندام و تغذیه

نوشابه رژیمی و خطر افسردگی

نوشابه رژیمی و خطر افسردگی

نوشابه رژیمی و خطر افسردگی : همه ما این جمله را شنیده‌ایم که «شما همان چیزی هستید که می‌خورید»، به این معنی که تغذیه خوب برای سلامت جسمانی ما حیاتی است. با این حال، تحقیق جدید منبع معتبر منتشر شده در JAMA Network Open شواهدی را اضافه کرده است که نشان می دهد این عبارت در مورد سلامت روان ما نیز صدق می کند.

محققان دانشگاه هاروارد دریافته اند که خوردن غذاهای فوق فرآوری شده – که به گفته آنها “پرانرژی، خوش طعم و آماده مصرف هستند” – با افزایش خطر ابتلا به افسردگی مرتبط است.

به ویژه، آنها ارتباطی بین افسردگی و مصرف شیرین کننده های مصنوعی و نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی پیدا کردند.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان می کنند که شواهد فزاینده ای وجود دارد که رژیم غذایی را با افسردگی مرتبط می کند. با این حال، کار کمی برای بررسی رابطه بین غذاهای فوق فرآوری شده و اختلالات خلقی انجام شده است.

به‌علاوه، هیچ مطالعه‌ای به مواد یا مواد غذایی فوق‌فرآوری‌شده خاص یا زمان خوردن این غذاها در رابطه با ابتلا به افسردگی توجه نکرده است. هدف نویسندگان از مطالعه حاضر این بود که نگاهی دقیق تر به این سوال داشته باشند.

مطالعه چگونگی ارتباط غذاهای فوق فرآوری شده با خطر افسردگی

نوشابه رژیمی و خطر افسردگی : شرکت کنندگان در این مطالعه زنان میانسالی بودند که در مطالعه سلامت پرستاران II شرکت کردند، مطالعه ای بزرگ که به عوامل خطر بیماری های مزمن عمده در زنان می پردازد. نزدیک به 32000 نفر شامل شدند. این زنان در ابتدای مطالعه افسردگی نداشتند.

زنان از سال 2003 تا 2017 هر 4 سال یکبار پرسشنامه بسامد غذا را پر کردند.

برای تخمین میزان غذای فوق فرآوری شده آنها، محققان از سیستم NOVA Trusted Source استفاده کردند که غذاها را بر اساس نحوه فرآوری آنها دسته بندی می کند.

طبق سیستم NOVA، غذاهای فوق فرآوری شده، غذاهای آماده‌ای هستند که عمدتاً یا به طور کامل از غذاها و افزودنی‌های غذایی تهیه می‌شوند که غذاهای کامل دست نخورده کمی دارند.

سپس این غذاهای فوق فرآوری شده به دسته هایی مانند چربی ها و سس ها، گوشت های فرآوری شده یا نوشیدنی ها تقسیم شدند.

افرادی که مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده بودند و/یا از داروهای ضدافسردگی برای علائم خود استفاده می کردند، افسردگی در نظر گرفته می شدند.

این تیم سپس داده ها را تجزیه و تحلیل کرد و به دنبال هرگونه تغییر در مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و اینکه آیا بعداً افراد مبتلا به افسردگی تشخیص داده شدند یا خیر.

محققان 4840 مورد افسردگی را شناسایی کردند، اگرچه این رقم با استفاده از تعریف سخت گیرانه تری که زنان را ملزم به تشخیص افسردگی و همچنین تجویز داروی ضد افسردگی می کرد به 2122 کاهش یافت.

علاوه بر این مشخص شد افرادی که بیشترین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین مصرف را داشتند، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دادند.

مشخص شد که نوشیدنی های مصنوعی و شیرین کننده های مصنوعی با خطر افسردگی مرتبط هستند.

همچنین مشخص شد که کاهش مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با کاهش خطر افسردگی مرتبط است.

چرا غذاهای فوق فرآوری شده ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهند؟

هنگامی که از دکتر دانیل اتکینسون، سرپرست کلینیکال در درمان، که در این مطالعه شرکت نداشت، در پاسخ به این سوال که چرا غذاهای فوق فرآوری شده ممکن است با افزایش خطر افسردگی مرتبط باشد، نظر دهد، پاسخ داد: «حقیقت این است که ما نمی دانیم. ” (منبع)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *