مراقبت و سلامتی

فواید سوپ گوجه فرنگی برای سلامتی

فواید سوپ گوجه فرنگی برای سلامتی

فواید سوپ گوجه فرنگی برای سلامتی : گوجه فرنگی مملو از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی است که طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه می دهد. تحقیقات حتی نشان می دهد که این مواد مغذی ممکن است در برابر بیماری های متعدد از جمله بیماری قلبی و سرطان محافظت کنند (منبع مورد اعتماد 1).

بنابراین، لذت بردن از سوپ گوجه فرنگی ممکن است راهی خوشمزه برای استفاده حداکثری از فواید سلامتی گوجه فرنگی باشد. می توانید یک کاسه سوپ غنی و گرم را در آب و هوای پلیور یا یک گازپاچوی با طراوت در تابستان میل کنید. در اینجا 9 مزیت علمی سوپ گوجه فرنگی آورده شده است.

1. بسیار مغذی

گوجه فرنگی (Solanum lycopersicum) کالری نسبتا کمی دارد، اما مملو از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است.

در اینجا مشخصات مواد مغذی یک گوجه فرنگی خام بزرگ (182 گرم) آمده است :

  • کالری: 33
  • کربوهیدرات: 7 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • چربی: 0.4 گرم
  • ویتامین C: 28 درصد از ارزش روزانه (DV)
  • ویتامین K: 12 درصد از DV
  • ویتامین A: 8 درصد از DV
  • پتاسیم: 9 درصد DV

گوجه فرنگی همچنین سرشار از کاروتنوئیدها – یعنی لیکوپن – است که حدود 80 درصد از DV را برای لیکوپن فراهم می کند. لیکوپن رنگدانه‌ای است که به گوجه‌فرنگی‌ها رنگ قرمز روشن می‌دهد. همچنین ممکن است مسئول بسیاری از مزایای سلامتی آنها باشد، با توجه به اثر پیشگیرانه بالقوه آن بر بیماری های مزمن مختلف.

جالب اینجاست که تحقیقات نشان می‌دهد که بدن لیکوپن را در زمان پخت بهتر جذب می‌کند. گرما ممکن است فراهمی زیستی یا سرعت جذب آن را افزایش دهد. از آنجایی که سوپ گوجه فرنگی با گوجه فرنگی پخته درست می شود، منبع عالی این ترکیب است.

خلاصه

سوپ گوجه فرنگی کم کالری و سرشار از پتاسیم و ویتامین های C، K و A است. همچنین مقدار زیادی لیکوپن، ترکیبی که مسئول بیشتر فواید سلامتی گوجه فرنگی است، تامین می کند.

2. سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به خنثی کردن اثرات مضر استرس اکسیداتیو کمک می کنند. این زمانی اتفاق می‌افتد که مولکول‌های آسیب‌رسان به سلول به نام رادیکال‌های آزاد در بدن انباشته شوند (منبع مورد اعتماد). سوپ گوجه فرنگی منبع عالی از آنتی اکسیدان ها از جمله لیکوپن، فلاونوئیدها، و ویتامین های C و E و بسیاری دیگر است.

مصرف آنتی اکسیدان ها با کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های مرتبط با التهاب، مانند چاقی و بیماری های قلبی مرتبط است. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که عملکرد آنتی اکسیدانی ویتامین C و فلاونوئیدها ممکن است به محافظت در برابر دیابت نوع 2، بیماری قلبی و بیماری های مغزی کمک کند. ویتامین E به تقویت اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین C کمک می کند. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *