مراقبت و سلامتی

فراموشی چگونه رخ میدهد؟

فراموشی چگونه رخ میدهد؟

فراموشی چگونه رخ میدهد؟ فراموشی به از دست دادن خاطرات از جمله حقایق، اطلاعات و تجربیات اشاره دارد. فیلم‌ها و تلویزیون تمایل دارند فراموشی را به‌عنوان فراموش کردن هویت شما به تصویر بکشند، اما این معمولاً در زندگی واقعی صادق نیست.

در عوض، افراد مبتلا به فراموشی – که به آن سندرم فراموشی نیز گفته می شود – معمولاً می دانند که چه کسانی هستند. اما ممکن است در یادگیری اطلاعات جدید و ایجاد خاطرات جدید با مشکل مواجه شوند. فراموشی می تواند ناشی از آسیب به مناطقی از مغز باشد که برای پردازش حافظه حیاتی هستند. بر خلاف یک دوره موقت از دست دادن حافظه، به نام فراموشی جهانی گذرا، فراموشی می تواند دائمی باشد.

هیچ درمان خاصی برای فراموشی وجود ندارد، اما درمان می‌تواند به علت اصلی آن باشد. نکاتی برای کمک به تقویت حافظه و دریافت حمایت می‌تواند به افراد مبتلا به فراموشی و خانواده‌هایشان کمک کند.

علائم

دو ویژگی اصلی فراموشی عبارتند از:

  • مشکل در یادگیری اطلاعات جدید
  • مشکل در یادآوری وقایع گذشته و اطلاعات آشنای قبلی.

اکثر افراد مبتلا به فراموشی با حافظه کوتاه مدت مشکل دارند، بنابراین نمی توانند اطلاعات جدید را حفظ کنند. خاطرات اخیر به احتمال زیاد گم می شوند. خاطرات دورتر یا عمیق‌تر ممکن است در امان بمانند. برای مثال، افراد ممکن است تجربیات دوران کودکی را به یاد بیاورند یا نام روسای جمهور گذشته را بدانند. اما ممکن است نتوانند رئیس جمهور فعلی را نام ببرند، ماه را بدانند یا به یاد بیاورند که برای صبحانه چه خورده اند.

از دست دادن حافظه مجزا بر هوش، دانش عمومی، آگاهی یا دامنه توجه فرد تأثیری ندارد. همچنین بر قضاوت، شخصیت یا هویت تأثیر نمی گذارد. افراد مبتلا به فراموشی معمولاً می توانند کلمات نوشتاری و گفتاری را درک کنند و می توانند مهارت هایی مانند دوچرخه سواری یا نواختن پیانو را بیاموزند. آنها ممکن است بفهمند که اختلال حافظه دارند.

فراموشی همان زوال عقل نیست. زوال عقل اغلب شامل از دست دادن حافظه است، اما همچنین شامل مشکلات دیگری در تفکر است که منجر به کاهش عملکرد روزانه می شود. این مشکلات شامل مشکل در زبان، قضاوت و مهارت های دیداری-فضایی است. از دست دادن حافظه نیز یکی از علائم شایع اختلال شناختی خفیف است. این اختلال حافظه و سایر مشکلات شناختی را شامل می شود که به شدت مشکلات زوال عقل نیست.

علائم اضافی

بسته به علت فراموشی، علائم دیگری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خاطرات دروغینی که یا به طور کامل اختراع شده اند یا خاطرات واقعی نابجا در زمان هستند.
  • سردرگمی یا سرگردانی.
  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
  • هرکسی که از دست دادن حافظه غیرقابل توضیح، آسیب سر یا گیجی را تجربه کند، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

فراموشی چگونه رخ میدهد؟ افراد مبتلا به فراموشی ممکن است ندانند کجا هستند یا نتوانند به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. اگر فردی که می شناسید علائم فراموشی دارد، به او کمک کنید تا مراقبت های پزشکی را دریافت کند. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *