مراقبت و سلامتی

فاز خواب تاخیری

فاز خواب تاخیری

فاز خواب تاخیری : فاز تاخیری خواب یک اختلال خواب است که ساعت داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد که به ریتم شبانه روزی معروف است. افراد مبتلا به این اختلال خواب، الگوهای خوابی دارند که دو ساعت یا بیشتر از الگوهای خواب معمول عقب افتاده است. دیرتر می خوابند و دیرتر بیدار می شوند. این امر بیدار شدن به موقع برای محل کار یا مدرسه را سخت می کند. فاز خواب تاخیری نیز به عنوان اختلال فاز خواب-بیداری تاخیری شناخته می شود.

یک برنامه درمانی ممکن است شامل ایجاد تغییراتی در عادات خواب، مصرف مکمل های ملاتونین و استفاده از نور درمانی باشد.

علائم

افرادی که فاز خواب تاخیری دارند دیرتر از زمانی که می خواهند و دیرتر از زمان خواب و بیداری معمولی به خواب می روند و بیدار می شوند. زمان خواب و بیداری حداقل دو ساعت تاخیر دارد و ممکن است تا 3 تا 6 ساعت به تعویق بیفتد. افرادی که دچار تاخیر در فاز خواب هستند ممکن است به طور منظم ساعت 3 صبح بخوابند و برای مثال ساعت 10 صبح از خواب بیدار شوند.

علائم پایدار هستند. آنها حداقل سه ماه و اغلب سالها طول می کشند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناتوانی در به خواب رفتن در زمان خواب معمولی که به عنوان بی خوابی شناخته می شود.
  • مشکل بیدار شدن در صبح به موقع برای رفتن به محل کار یا مدرسه.
  • خواب آلودگی شدید در طول روز.
  • مشکل در هوشیاری در طول روز.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائم دائمی اختلال خواب و بیداری تاخیری را دارید به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید. یا اگر فکر می کنید فرزندتان علائم اختلال فاز خواب-بیداری تاخیری دارد که از بین نمی رود، برای فرزندتان قرار ملاقات بگذارید. همچنین اگر شما یا فرزندتان به طور منظم در صبح بیدار شدن مشکل دارید یا خواب آلودگی بیش از حد در روز دارید، قرار ملاقات بگذارید.

علل

تاخیر در فاز خواب به دلیل عدم هماهنگی ساعت درونی فرد با محیط است. ساعت داخلی شما به شما امکان می دهد زمان خواب و زمان بیدار شدن را بدانید. ساعت داخلی شما که به عنوان ریتم شبانه روزی شناخته می شود، در یک چرخه 24 ساعته است. نشانه های محیط بر چرخه خواب و بیداری تأثیر می گذارد. این نشانه ها شامل نور، تاریکی، غذا خوردن و فعالیت بدنی است.

علت دقیق تاخیر در فاز خواب مشخص نیست. اما ریتم های شبانه روزی می تواند در نوجوانان به دلایل بیولوژیکی به تاخیر بیفتد. تا دیروقت بیدار ماندن برای انجام تکالیف، تماشای تلویزیون یا استفاده از اینترنت می تواند تاخیر خواب را بدتر کند.

عوامل خطر

تاخیر در مرحله خواب می تواند کودکان و بزرگسالان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، فاز خواب تاخیری در بین نوجوانان و بزرگسالان جوان شایع تر است. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *