مراقبت و سلامتی

عوامل خطر مرتبط با اختلال کشیدن مو

عوامل خطر مرتبط با اختلال کشیدن مو
عوامل خطر مرتبط با اختلال کشیدن مو : این عوامل خطر ابتلا به تریکوتیلومانیا را افزایش می دهند: سابقه خانوادگی. ژنتیک ممکن است در ایجاد تریکوتیلومانیا نقش داشته باشد. اگر یکی از بستگان نزدیکتان مبتلا به تریکوتیلومانیا باشد، ممکن است احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر باشد.
  • شرایط سلامتی. برخی از افراد ممکن است شرایط مو یا پوستی داشته باشند که احساس ناراحتی کنند. این ممکن است توجه آنها را به سمت کشیدن مو یا چیدن پوست سرشان متمرکز کند.
  • سن. تریکوتیلومانیا معمولاً درست قبل یا در اوایل نوجوانی – اغلب در سنین 10 تا 13 سالگی – ایجاد می شود. این اغلب یک مشکل مادام العمر است. نوزادان ممکن است موهای خود را کند، اما این معمولاً خفیف است و بدون درمان خود به خود از بین می رود.
  • سایر شرایط سلامت روان شرایط دیگری مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) ممکن است همراه با تریکوتیلومانیا رخ دهد.
  • فشار. موقعیت ها یا رویدادهای استرس زا شدید ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد تریکوتیلومانیا شود.
  • محیط. بی حوصلگی، انزوا و حریم خصوصی اغلب احتمال کشیدن مو را افزایش می دهد.
  • اگرچه زنان بسیار بیشتر از مردان برای تریکوتیلومانیا تحت درمان قرار می گیرند، این ممکن است به این دلیل باشد که زنان بیشتر به دنبال مشاوره پزشکی هستند. در اوایل دوران کودکی، تریکوتیلومانیا به همان اندازه در پسران و دختران رخ می دهد.

عوارض

عوامل خطر مرتبط با اختلال کشیدن مو : اگرچه ممکن است جدی به نظر نرسد، اما تریکوتیلومانیا می تواند اثرات مضری بر زندگی شما داشته باشد. عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • پریشانی احساسی. ممکن است به دلیل شرایط و ریزش مو احساس ناامیدی، شرم و خجالت کنید. ممکن است احساس کنید که کنترلی روی کندن موهایتان ندارید. ممکن است عزت نفس پایین، افسردگی، اضطراب و مشکلات ناشی از الکل یا مواد مخدر را تجربه کنید.
  • مشکلات در زندگی اجتماعی و کاری ریزش مو ممکن است باعث شود که از فعالیت های اجتماعی و فرصت های تحصیلی و شغلی دوری کنید. می توانید کلاه گیس بپوشید، موهای خود را حالت دهید تا لکه های طاس را پنهان کنید یا مژه مصنوعی بزنید. ممکن است برای پنهان کردن شرایط خود از صمیمیت اجتناب کنید.
  • آسیب به پوست و مو. کندن مداوم مو می تواند باعث ایجاد زخم، عفونت و آسیب های دیگر به پوست سر یا ناحیه ای که مو در آن کشیده می شود، شود. این می تواند به طور دائمی رشد مو را تحت تاثیر قرار دهد.
  • گلوله های مو. خوردن موهای شما ممکن است منجر به یک گلوله موی بزرگ و مات شود که در دستگاه گوارش شما باقی می ماند. در طی چند سال، گلوله مو می تواند باعث کاهش وزن، استفراغ، بلوک روده و حتی مرگ شود. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *