مراقبت و سلامتی

دلایل بروز عفونت سالمونلا

عفونت سالمونلا

دلایل بروز عفونت سالمونلا : باکتری سالمونلا در روده افراد، حیوانات و پرندگان زندگی می کند. بیشتر افراد با مصرف غذا یا آبی که توسط مدفوع آلوده شده است به سالمونلا مبتلا می شوند.

غذا و آب آلوده

غذاهای آلوده معمولا عبارتند از:

  • گوشت خام، مرغ و غذاهای دریایی. مدفوع ممکن است در طی فرآیند قصابی به گوشت خام و مرغ وارد شود. اگر غذاهای دریایی از آب آلوده برداشت شوند ممکن است آلوده شوند.
  • تخم مرغ خام یا نیم پز. در حالی که ممکن است پوسته تخم‌مرغ مانعی کامل در برابر آلودگی به نظر برسد، برخی از جوجه‌های آلوده تخم‌هایی تولید می‌کنند که حاوی سالمونلا هستند، حتی قبل از اینکه پوسته آن تشکیل شود. تخم مرغ خام در نسخه های خانگی غذاهایی مانند سس مایونز و سس هلندیز استفاده می شود.
  • لبنیات غیر پاستوریزه. شیر و فرآورده های شیر غیر پاستوریزه – که گاهی شیر خام نامیده می شود – ممکن است به سالمونلا آلوده باشند. فرآیند پاستوریزاسیون باکتری های مضر از جمله سالمونلا را از بین می برد.
  • میوه ها و سبزیجات. برخی از محصولات تازه، به ویژه انواع وارداتی، ممکن است در مزرعه آبیاری شوند یا در طی فرآوری با آب آلوده به سالمونلا شسته شوند. هنگامی که آب گوشت خام و مرغ در تماس با غذاهای نپخته مانند سالاد قرار می گیرد، ممکن است در آشپزخانه نیز آلودگی ایجاد شود.
  • غذای نادرست نگهداری شود

بسیاری از غذاها زمانی که توسط افرادی تهیه می شوند که دست های خود را پس از استفاده از توالت یا تعویض پوشک یا پس از دست زدن به غذای آلوده به طور کامل نمی شویند، آلوده می شوند.

سطوح آلوده

همچنین اگر افراد به چیزی که آلوده است دست بزنند و سپس انگشتان خود را در دهان خود بگذارند، عفونت ممکن است رخ دهد.

حیوانات خانگی و سایر حیوانات آلوده

دلایل بروز عفونت سالمونلا : حیوانات و حیوانات خانگی، به ویژه پرندگان و خزندگان، ممکن است باکتری سالمونلا را روی پر، خز، پوست یا در مدفوع خود حمل کنند. برخی از غذاهای حیوانات خانگی ممکن است به سالمونلا آلوده شده و حیوانات را آلوده کنند.

عوامل خطر

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به عفونت سالمونلا را افزایش دهند عبارتند از:

  • فعالیت هایی که ممکن است شما را در تماس نزدیک با باکتری سالمونلا قرار دهد
  • مشکلات سلامتی که ممکن است به طور کلی مقاومت شما را در برابر عفونت ضعیف کند
  • افزایش قرار گرفتن در معرض
  • سفر بین المللی. عفونت سالمونلا، از جمله انواعی که باعث تب حصبه می شوند، در کشورهای در حال توسعه با بهداشت ضعیف شایع تر است. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *