مراقبت و سلامتی

سندرم کودک تکان خورده

سندرم کودک تکان خورده

سندرم کودک تکان خورده : سندرم کودک تکان خورده یک آسیب جدی مغزی است که در نتیجه تکان دادن شدید نوزاد یا کودک نوپا ایجاد می شود. این همچنین به عنوان ترومای سر آزاردهنده، سندرم ضربه لرزان، آسیب وارده به سر یا سندرم تکان دادن شلاقی نوزاد شناخته می شود. سندرم کودک تکان دهنده سلول های مغز کودک را از بین می برد و از دریافت اکسیژن کافی به مغز او جلوگیری می کند. این شکل از کودک آزاری می تواند باعث آسیب دائمی مغز یا مرگ شود.

سندرم کودک تکان قابل پیشگیری است. کمک برای والدینی که در خطر آسیب رساندن به کودک هستند در دسترس است. والدین همچنین می توانند سایر مراقبان را در مورد خطرات سندرم کودک تکان دهنده آموزش دهند.

علائم

علائم و نشانه های سندرم کودک تکان دهنده عبارتند از:

  • بی قراری یا تحریک پذیری شدید
  • مشکل بیدار ماندن
  • مشکلات تنفسی
  • بد غذا خوردن
  • استفراغ
  • پوست رنگ پریده یا مایل به آبی
  • تشنج
  • فلج
  • کما

در حالی که گاهی اوقات کبودی روی صورت وجود دارد، ممکن است نشانه‌هایی از آسیب فیزیکی در بدن بیرونی کودک مشاهده نشود. صدماتی که ممکن است بلافاصله دیده نشوند شامل خونریزی در مغز و چشم، آسیب نخاع، و شکستگی دنده ها، جمجمه، پاها و سایر استخوان ها است. بسیاری از کودکان مبتلا به سندرم تکان کودک علائم و نشانه های کودک آزاری قبلی را نشان می دهند.

در موارد خفیف سندرم تکان خوردن کودک، ممکن است کودک پس از تکان خوردن طبیعی به نظر برسد، اما به مرور زمان ممکن است دچار مشکلات سلامتی یا رفتاری شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر مشکوک هستید فرزندتان در اثر تکان دادن شدید آسیب دیده است، فوراً کمک بخواهید. با 911 یا کمک پزشکی اورژانس تماس بگیرید، یا فرزندتان را به نزدیکترین اورژانس ببرید. دریافت فوری مراقبت های پزشکی ممکن است جان فرزند شما را نجات دهد یا از مشکلات جدی سلامتی جلوگیری کند. متخصصان مراقبت های بهداشتی از نظر قانونی موظفند همه موارد مشکوک کودک آزاری را به مقامات دولتی گزارش کنند.

علل

نوزادان عضلات گردن ضعیفی دارند و نمی توانند وزن سر خود را تحمل کنند. اگر کودک به شدت تکان بخورد، مغز شکننده او در داخل جمجمه به جلو و عقب حرکت می کند. این باعث کبودی، تورم و خونریزی می شود. سندرم کودک تکان معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که والدین یا مراقب کودک به‌دلیل ناامیدی یا عصبانیت شدیداً کودک یا کودک نوپا را تکان می‌دهند – اغلب به این دلیل که کودک گریه خود را متوقف نمی‌کند.سندرم کودک تکان معمولاً به دلیل پرت کردن کودک روی زانو یا زمین خوردن های جزئی ایجاد نمی شود. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *