دسته‌بندی نشده

سرطان و درمان آن

سرطان و درمان آن : درد. درد می تواند ناشی از سرطان یا درمان سرطان باشد، اگرچه همه سرطان ها دردناک نیستند. داروها و سایر رویکردها می توانند به طور موثر دردهای مرتبط با سرطان را درمان کنند.

  • خستگی. خستگی در افراد مبتلا به سرطان دلایل زیادی دارد، اما اغلب می توان آن را مدیریت کرد. خستگی مرتبط با شیمی درمانی یا پرتودرمانی رایج است، اما معمولا موقتی است.
  • دشواری در تنفس. سرطان یا درمان سرطان ممکن است باعث احساس تنگی نفس شود. درمان ها ممکن است باعث تسکین شود.
  • حالت تهوع. برخی سرطان ها و درمان های سرطان می توانند باعث تهوع شوند. پزشک شما گاهی اوقات می تواند پیش بینی کند که آیا درمان شما احتمالاً باعث تهوع می شود یا خیر. داروها و سایر درمان ها ممکن است به شما در پیشگیری یا کاهش تهوع کمک کنند.
  • اسهال یا یبوست. سرطان و درمان سرطان می تواند روده شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث اسهال یا یبوست شود.
  • کاهش وزن. سرطان و درمان سرطان ممکن است باعث کاهش وزن شود. سرطان غذا را از سلول های طبیعی می دزدد و آنها را از مواد مغذی محروم می کند. این اغلب تحت تأثیر میزان کالری یا نوع غذای مصرفی نیست. درمان آن دشوار است در بیشتر موارد، استفاده از تغذیه مصنوعی از طریق لوله‌های معده یا ورید به تغییر کاهش وزن کمکی نمی‌کند.
  • تغییرات شیمیایی در بدن شما سرطان می تواند تعادل شیمیایی طبیعی بدن شما را به هم بزند و خطر عوارض جدی را افزایش دهد. علائم و نشانه های عدم تعادل شیمیایی ممکن است شامل تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، یبوست و گیجی باشد.
  • مشکلات مغز و سیستم عصبی. سرطان می تواند به اعصاب مجاور فشار وارد کند و باعث درد و از دست دادن عملکرد یک قسمت از بدن شما شود. سرطانی که مغز را درگیر می کند می تواند باعث سردرد و علائم و نشانه های سکته مغزی مانند ضعف در یک طرف بدن شود.
  • واکنش های غیرمعمول سیستم ایمنی بدن به سرطان. در برخی موارد، سیستم ایمنی بدن ممکن است با حمله به سلول های سالم به وجود سرطان واکنش نشان دهد. این واکنش‌های بسیار نادر که سندرم‌های پارانئوپلاستیک نامیده می‌شوند، می‌توانند به علائم و نشانه‌های مختلفی مانند مشکل در راه رفتن و تشنج منجر شوند.
  • سرطانی که گسترش می یابد. با پیشرفت سرطان، ممکن است به سایر قسمت های بدن گسترش یابد (متاستاز). محل انتشار سرطان به نوع سرطان بستگی دارد.
  • سرطانی که برمی گردد بازماندگان سرطان در معرض خطر عود سرطان هستند. برخی از سرطان ها بیشتر از سایرین احتمال عود دارند. از پزشک خود بپرسید که چه کاری می توانید برای کاهش خطر عود سرطان انجام دهید. پزشک شما ممکن است پس از درمان برنامه مراقبتی بعدی را برای شما طراحی کند. این طرح ممکن است شامل اسکن‌ها و معاینات دوره‌ای در ماه‌ها و سال‌های پس از درمان شما برای بررسی عود سرطان باشد. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *