مراقبت و سلامتی

سرطان های سر و گردن

سرطان های سر و گردن

سرطان های سر و گردن : سرطان سر و گردن سرطان هایی هستند که از ناحیه سر و گردن شروع می شوند. انواع مختلفی از سرطان وجود دارد که می تواند در سر و گردن رخ دهد. هر نوع با رشد سلول هایی شروع می شود که می توانند به بافت های سالم بدن حمله کرده و آن ها را از بین ببرند.

سرطان سر و گردن اغلب به سرطان هایی گفته می شود که از دهان، گلو، سینوس ها و غدد بزاقی شروع می شوند. اما سرطان های دیگر می توانند در سر اتفاق بیفتند و گاهی اوقات نیز بخشی از این دسته محسوب می شوند. سرطان سر  یک تشخیص نیست. در عوض، این دسته ای از سرطان ها هستند که در برخی موارد مشترک هستند. به عنوان مثال، بسیاری از سرطان های در برخی از عوامل خطر و درمان مشترک هستند. اکثر سرطان از سلول های سنگفرشی شروع می شوند. این سلول های نازک و مسطح لایه بیرونی پوست را می سازند. آنها همچنین داخل بینی، دهان و گلو را می پوشانند. سرطان هایی که از سلول های سنگفرشی شروع می شوند، کارسینوم سلول سنگفرشی نامیده می شوند. سرطان‌ها می‌توانند در انواع دیگر سلول‌ها در ناحیه سر و گردن شروع شوند، اگرچه این موارد کمتر شایع هستند.
اینکه چه درمانی برای سرطان سر و گردن خود خواهید داشت به عوامل زیادی بستگی دارد. این ممکن است شامل محل سرطان، اندازه آن و نوع سلول های درگیر باشد. تیم مراقبت های بهداشتی شما همچنین سلامت کلی شما را در نظر می گیرد. گزینه های درمانی ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و موارد دیگر باشد.

علائم

علائم سرطان سر و گردن ممکن است شامل زخم در دهان و درد هنگام بلع باشد. علائم ممکن است به محل شروع بستگی داشته باشد.  شامل سرطان هایی هستند که از دهان، گلو، سینوس ها و غدد بزاقی شروع می شوند.

علائم در دهان و گلو:

  • توده ای در گردن که ممکن است بتوانید آن را از طریق پوست احساس کنید. به طور معمول توده دردناک نیست.
  • زخمی در دهان که خوب نمی شود.
  • سرفه کردن خون.
  • صدای خشن.
  • لق شدن دندان ها.
  • درد هنگام بلع.

علائم در بینی:

  • خونریزی بینی
  • بینی گرفتگی یا گرفتگی که از بین نمی رود.

علائم دیگر:

زخمی روی پوست صورت، گردن یا لب ها که خوب نمی شود.
گوش درد
کاهش وزن بدون تلاش
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
اگر علائمی دارید که شما را نگران می کند، با یک پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی قرار ملاقات بگذارید.

علل

کارشناسان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث سرطان سر  می شود. علت بروز سرطان ممکن است به محل شروع سرطان بستگی داشته باشد. سرطان  شامل سرطان هایی هستند که از دهان، گلو، سینوس ها و غدد بزاقی شروع می شوند. (منبع)
برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *