مراقبت و سلامتی

سارکوم کاپوزی چیست؟

سارکوم کاپوزی چیست؟

سارکوم کاپوزی چیست؟ سارکوم کاپوزی نوعی سرطان است که در پوشش رگ های خونی و رگ های لنفاوی ایجاد می شود. سرطان رشد سلول هایی را که ضایعات نامیده می شوند روی پوست ایجاد می کند. ضایعات اغلب روی صورت، بازوها و پاها ایجاد می شوند. ضایعات ممکن است صورتی، قرمز، بنفش یا قهوه ای به نظر برسند.

ضایعات همچنین می توانند در اندام تناسلی یا در دهان ظاهر شوند. در سارکوم کاپوزی شدید، ضایعات می توانند در دستگاه گوارش و ریه ها باشند.

علت سارکوم کاپوزی عفونت با ویروس هرپس انسانی 8 است که HHV-8 نیز نامیده می شود. در افراد سالم، این عفونت معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند زیرا سیستم ایمنی آن را تحت کنترل نگه می دارد. با این حال، در فردی با سیستم ایمنی ضعیف، HHV-8 می تواند به سارکوم کاپوزی منجر شود.

چهار نوع سارکوم کاپوزی وجود دارد:

  • سارکوم کاپوزی مرتبط با ایدز یا اپیدمی. این نوع در افراد آلوده به ویروس نقص ایمنی انسانی که HIV نیز نامیده می شود، اتفاق می افتد. HIV ویروسی است که باعث ایدز می شود.
  • سارکوم کاپوزی مرتبط با پیوند یا ایتروژنیک. این نوع در افرادی که پس از پیوند عضو از دارو برای کنترل سیستم ایمنی استفاده می کنند اتفاق می افتد.
  • سارکوم کلاسیک کاپوزی این نوع در مردان مسن اروپای شرقی، مدیترانه ای و خاورمیانه ای رخ می دهد. معمولاً به کندی رشد می کند و می تواند باعث تورم در نواحی مانند پاها شود.
  • سارکوم کاپوزی اندمیک. این نوع بر جوانان آفریقا تأثیر می گذارد. می تواند به آرامی روی پوست یا به سرعت در داخل بدن رشد کند.

تشخیص

گرفتن یک تکه پوست برای آزمایش

یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است برداشتن یک قطعه کوچک از ضایعه پوستی را برای آزمایش توصیه کند. به این روش بیوپسی پوست می گویند. نمونه برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود. آزمایش‌های آزمایشگاهی می‌توانند نشانه‌های سرطان را جستجو کنند.

بیوپسی پوست می تواند سارکوم کاپوزی را تایید کند.

آزمایش سارکوم کاپوزی در داخل بدن

سارکوم کاپوزی چیست؟ آزمایش‌های دیگری ممکن است برای جستجوی سارکوم کاپوزی در ریه‌ها یا دستگاه گوارش مورد نیاز باشد. آزمایش برای یافتن سارکوم کاپوزی در دستگاه گوارش ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون مخفی مدفوع این آزمایش خون پنهان در مدفوع را تشخیص می دهد. اگر خون مخفی را نشان داد، ممکن است آزمایش‌های دیگری برای یافتن منبع مورد نیاز باشد. سایر آزمایشات شامل آندوسکوپی یا کولونوسکوپی است. این آزمایش ها برای بررسی اینکه آیا سارکوم کاپوزی باعث خونریزی شده است یا خیر استفاده می شود.
  • آندوسکوپی در این آزمایش یک لوله نازک به نام آندوسکوپ از دهان عبور داده می شود. این به یک متخصص مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا به مری، معده و قسمت اول روده کوچک نگاه کند.
  • کولونوسکوپی در این آزمایش، یک لوله نازک به نام کولونوسکوپ از رکتوم عبور کرده و وارد کولون می شود. این به یک متخصص سلامت اجازه می دهد تا به دیواره های این اندام ها نگاه کند.

آزمایش‌هایی برای یافتن سارکوم کاپوزی در ریه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اشعه ایکس قفسه سینه. اشعه ایکس قفسه سینه ممکن است چیزی غیرعادی را در ریه ها نشان دهد. اگر چنین است، سی تی اسکن قفسه سینه یا برونکوسکوپی ممکن است برای بررسی اینکه آیا یافته غیرمعمول سارکوم کاپوزی است یا خیر، استفاده شود.
  • سی تی اسکن. این آزمایش تصویربرداری از اشعه ایکس برای تهیه تصاویر دقیق از ریه ها استفاده می کند.
  • برونکوسکوپی در این آزمایش، یک لوله نازک به نام برونکوسکوپ از طریق بینی یا دهان به ریه ها می گذرد. این امکان مشاهده پوشش ریه ها و نمونه برداری از بافت ریه را فراهم می کند.

رفتار

سارکوم کاپوزی چیست؟ هیچ درمانی برای سارکوم کاپوزی وجود ندارد. اما گزینه های درمانی زیادی وجود دارد که می تواند به کنترل آن کمک کند. برخی از افراد ممکن است نیازی به درمان فوری نداشته باشند. در عوض، ممکن است وضعیت تحت نظر باشد تا از بدتر نشدن آن اطمینان حاصل شود. درمان بستگی به موارد زیر دارد:

  • نوع سارکوم کاپوزی
  • تعداد ضایعات و محل آنها.
  • اثرات ضایعات، مانند ایجاد درد یا ایجاد مانع در خوردن یا تنفس.
  • سلامت کلی شما (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *