مراقبت و سلامتی

روغن زیتون با خطر کمتر زوال عقل مرتبط است

روغن زیتون با خطر کمتر زوال عقل مرتبط است

روغن زیتون با خطر کمتر زوال عقل مرتبط است : یک مطالعه جدید نشان داد که مصرف روغن زیتون با کاهش خطر مرگ ناشی از علل مرتبط با زوال عقل مرتبط است. این مطالعه که توسط JAMATrusted Source منتشر شد، داده‌های سال‌های 1990 تا 2018 را بررسی کرد و مصرف روغن زیتون را هر چهار سال یک‌بار ارزیابی کرد و آن را به چهار دسته تقسیم کرد:

  • هرگز یا کمتر از یک بار در ماه
  • بیش از 0 اما کمتر یا مساوی 4.5 گرم در روز
  • بیش از 4.5 گرم در روز اما کمتر از 7 گرم در روز
  • بیش از 7 گرم در روز

داده ها از مطالعه سلامت پرستاران و مطالعه پیگیری متخصصان سلامت گرفته شده است. این مطالعه 92,383 نفر – 60,582 زن و 31,801 مرد – را که “عملکرد شناختی بالایی داشتند” دنبال کرد. هرکسی را که سابقه سرطان یا بیماری قلبی عروقی داشته باشد، با اطلاعات از دست رفته در مورد مصرف روغن زیتون، یا کل انرژی دریافتی آنها «غیرقابل قبول» (زیر 500 یا بیش از 3500 کیلو کالری در روز برای زنان/زیر 800 یا بیش از 4200 کیلوکالری در روز) حذف شود. روز برای مردان).

در طول دوره مطالعه، سوالات مربوط به دفعات چربی و روغن های مصرفی در پرس و جوهایی که هر چهار سال یکبار انجام می شد، گنجانده شد، با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون 13.5 گرم. محققان 4751 مورد مرگ ناشی از زوال عقل را در گروه مطالعه طی دوره 28 ساله پیدا کردند. در نهایت، این مطالعه می گوید، مصرف حداقل 7 گرم یا حدود نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز با 28 درصد کاهش خطر مرگ ناشی از علل مرتبط با زوال عقل همراه بود.

نویسندگان نوشتند: «فرای سلامت قلب، یافته‌ها توصیه‌های رژیم غذایی فعلی را برای انتخاب روغن زیتون و سایر روغن‌های گیاهی برای سلامتی مرتبط با شناختی گسترش می‌دهند.»

روغن زیتون چگونه بر سلامت شناختی تاثیر می گذارد؟

روغن زیتون حاوی سطوح بالایی از چربی‌های سالم – اسیدهای چرب تک غیراشباع – همراه با ویتامین E و پلی فنول‌ها است که ترکیبات گیاهی هستند که می‌توانند به محافظت از بدن در برابر دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها کمک کنند. آنها همچنین به هضم غذا کمک می کنند و از سلامت مغز حمایت می کنند.

ملانی مورفی ریشتر، متخصص تغذیه و مدیر ارتباطات شرکت تغذیه پرولون، که در این تحقیق شرکت نداشت، به Healthline گفت که این ساختار منحصر به فرد روغن زیتون چیزی است که توانایی آن را برای حمایت از عملکردهای شناختی تسهیل می کند.

مصرف مقادیر کافی از چربی‌های تک غیراشباع، از جمله چربی‌های روغن زیتون، از ارتباط مناسب بین سلول‌های مغز پشتیبانی می‌کند و همچنین به احاطه و عایق‌سازی رشته‌های عصبی مغز کمک می‌کند و امکان انتقال موثر تکانه‌های الکتریکی در طول مسیرهای عصبی را فراهم می‌کند. ریشتر گفت: مسیرهای عصبی قوی برای انواع عملکردهای مغز مانند یادگیری، صحبت کردن و حافظه ضروری هستند. پلی فنول های موجود در روغن زیتون، که آنتی اکسیدان های قوی هستند، همچنین دارای اثرات محافظت کننده عصبی هستند و می توانند به محافظت از نورون ها در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کنند. سطوح بالای التهاب در مغز به شدت با اختلالات نورودژنراتیو مانند زوال عقل، آلزایمر و پارکینسون مرتبط است.

روغن زیتون چه تفاوتی با سایر روغن های گیاهی یا دانه دارد؟

روغن زیتون جزء اصلی رژیم مدیترانه ای است که با سلامتی کلی مرتبط است. اما تعدادی روغن دیگر به طور گسترده در دسترس مصرف کنندگان هستند: سبزیجات، نارگیل، آفتابگردان و آووکادو. ریشتر می‌گوید آنچه روغن زیتون را متمایز می‌کند، چربی‌های آن است: روغن زیتون در کنار چربی‌های تک غیراشباع بالاتر، دارای مقادیر کمتری از چربی‌های اشباع شده است.

ریشتر می‌گوید: «در حالی که بدن ما برای سلامتی مطلوب به امگا 3 و امگا 6 نیاز دارد، روغن‌های گیاهی و دانه‌ها دارای امگا 6 بیشتری نسبت به امگا 3 هستند که به التهاب در بدن کمک می‌کند.»

ریشتر همچنین خاطرنشان کرد که انسان‌ها در حال حاضر امگا ۶ را با نرخ بسیار بالاتری نسبت به قبل مصرف می‌کنند که بخشی از آن به دلیل مصرف روغن‌های دانه در غذاهای فرآوری‌شده است.

ریشتر گفت: “این با استرس اکسیداتیو بالاتر و شروع بیماری های مرتبط با التهاب مرتبط است.” روغن زیتون دارای امگا 3 بسیار بیشتری است، که می تواند به متعادل کردن این نسبت ها کمک کند و از سلامت و طول عمر بیشتر حمایت کند. علاوه بر این، روغن زیتون فرابکر حاوی سطوح بالاتری از آنتی اکسیدان ها، از طریق پلی فنول ها است که می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت و سایر انحطاط های مرتبط با مغز را کاهش دهد. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *