مراقبت و سلامتی

رنگ ادرار نشانه چیست؟

رنگ ادرار نشانه چیست؟

رنگ ادرار نشانه چیست؟ رنگ ادرار منظم از شفاف تا زرد کم رنگ متغیر است. اما برخی چیزها می توانند رنگ را تغییر دهند. به عنوان مثال، غذاهایی مانند چغندر، شاه توت و باقلا می توانند ادرار را صورتی یا قرمز کنند. و برخی از داروها می توانند به ادرار رنگ های واضح بدهند، مانند نارنجی یا سبز مایل به آبی. رنگ غیر معمول ادرار نیز می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی باشد. به عنوان مثال، برخی از عفونت‌های دستگاه ادراری می‌توانند ادرار را به رنگ سفید شیری درآورند. سنگ کلیه، برخی سرطان ها و سایر بیماری ها گاهی اوقات ادرار را به دلیل خون قرمز نشان می دهند.

علائم

رنگ منظم ادرار متفاوت است. بستگی به مقدار آب مصرفی شما دارد. مایعات رنگدانه های زرد موجود در ادرار را رقیق می کنند. بنابراین هر چه بیشتر بنوشید، ادرار شما شفاف تر به نظر می رسد. وقتی کمتر می نوشید، رنگ زرد قوی تر می شود.

اما ادرار می تواند رنگ های بسیار فراتر از حد معمول را تغییر دهد، از جمله:

  • قرمز.
  • آبی.
  • سبز.
  • نارنجی.
  • قهوه ای تیره.
  • سفید ابری.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

رنگ ادرار نشانه چیست؟ در صورت داشتن موارد زیر به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید:

خون در ادرار شما این در عفونت های مجاری ادراری و سنگ کلیه رایج است. این مشکلات اغلب باعث درد می شوند. خونریزی بدون درد ممکن است نشانه یک مشکل جدی تری مانند سرطان باشد.
ادرار تیره یا نارنجی. این می تواند نشانه این باشد که کبد به درستی کار نمی کند، به خصوص اگر مدفوع رنگ پریده و پوست و چشمان شما زرد است. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *