مراقبت و سلامتی

دلایل بروز کم آبی

دلایل بروز کم آبی

دلایل بروز کم آبی : گاهی اوقات کم آبی بدن به دلایل ساده ای رخ می دهد: شما به دلیل مریض یا مشغله بودن یا عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم هنگام مسافرت، پیاده روی یا کمپینگدلایل بروز کم آبی : گاهی اوقات کم آبی بدن به دلایل ساده ای رخ می دهد: شما به دلیل مریض یا مشغله بودن یا عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم هنگام مسافرت، پیاده روی یا کمپینگ به اندازه کافی مشروب نمی نوشید.

سایر علل کم آبی بدن عبارتند از:

  • اسهال، استفراغ. اسهال شدید و حاد – یعنی اسهالی که به طور ناگهانی و شدید رخ می دهد – می تواند باعث از دست دادن شدید آب و الکترولیت ها در مدت زمان کوتاهی شود. اگر همراه با اسهال استفراغ داشته باشید، مایعات و مواد معدنی بیشتری از دست می دهید.
  • تب. به طور کلی، هر چه تب شما بیشتر باشد، ممکن است دچار کم آبی بیشتری شوید. اگر علاوه بر اسهال و استفراغ تب داشته باشید، مشکل بدتر می شود.
  • تعرق مفرط. وقتی عرق می کنید آب خود را از دست می دهید. اگر فعالیت شدید انجام دهید و در طول مسیر مایعات را جایگزین نکنید، ممکن است دچار کم آبی بدن شوید. هوای گرم و مرطوب میزان تعریق و مقدار مایعات از دست رفته را افزایش می دهد.
  • افزایش ادرار. این ممکن است به دلیل دیابت تشخیص داده نشده یا کنترل نشده باشد. برخی از داروها، مانند دیورتیک ها و برخی از داروهای فشار خون نیز می توانند منجر به کم آبی بدن شوند، به طور کلی زیرا باعث ادرار بیشتر شما می شوند.

عوامل خطر

هر کسی ممکن است دچار کم آبی شود، اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری هستند:

  • نوزادان و کودکان. بیشترین گروهی که اسهال و استفراغ شدید را تجربه می کنند، نوزادان و کودکان به ویژه در برابر کم آبی آسیب پذیر هستند. با داشتن مساحت سطح به حجم بالاتر، نسبت بیشتری از مایعات خود را در اثر تب یا سوختگی زیاد از دست می دهند. کودکان خردسال اغلب نمی توانند به شما بگویند که تشنه هستند، و همچنین نمی توانند برای خود نوشیدنی تهیه کنند.
  • بزرگسالان مسن. با افزایش سن، ذخیره مایعات بدن شما کمتر می شود، توانایی شما در حفظ آب کاهش می یابد و حس تشنگی شما کمتر می شود. این مشکلات با بیماری های مزمن مانند دیابت و زوال عقل و استفاده از برخی داروها تشدید می شود. همچنین افراد مسن ممکن است مشکلات حرکتی داشته باشند که توانایی آنها را برای تامین آب برای خود محدود می کند.
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن. ابتلا به دیابت کنترل نشده یا درمان نشده شما را در معرض خطر کم آبی قرار می دهد. بیماری کلیوی نیز مانند داروهایی که ادرار را افزایش می دهند، خطر ابتلا را افزایش می دهد. حتی داشتن سرماخوردگی یا گلودرد، شما را مستعد کم آبی می کند، زیرا در هنگام بیماری کمتر تمایل به خوردن یا نوشیدن دارید.
  • افرادی که بیرون کار می کنند یا ورزش می کنند. هنگامی که هوا گرم و مرطوب است، خطر کم آبی بدن و بیماری گرما افزایش می یابد. به این دلیل که وقتی هوا مرطوب است، عرق نمی تواند به سرعت معمول شما را تبخیر و خنک کند و این می تواند منجر به افزایش دمای بدن و نیاز به مایعات بیشتر شود. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *