مراقبت و سلامتی

دلایل بروز مسمومیت از سرب

مسمومیت از سرب

دلایل بروز مسمومیت از سرب : سرب فلزی است که به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارد، اما فعالیت های انسانی – استخراج معادن، سوزاندن سوخت های فسیلی و تولید – باعث گسترش بیشتر آن شده است. سرب همچنین زمانی در رنگ و بنزین استفاده می شد و هنوز هم در باتری، لحیم کاری، لوله، سفال، مواد سقف و برخی لوازم آرایشی استفاده می شود.

سرب در رنگ

رنگ‌های سربی برای خانه‌ها، اسباب‌بازی‌های کودکان و مبلمان خانگی از سال 1978 در ایالات متحده ممنوع شده‌اند. اما رنگ‌های مبتنی بر سرب هنوز روی دیوارها و کارهای چوبی در بسیاری از خانه‌ها و آپارتمان‌های قدیمی‌تر وجود دارد. بیشتر مسمومیت با سرب در کودکان ناشی از خوردن تراشه های رنگ بر پایه سرب است.

لوله های آب و کنسروهای وارداتی

لوله های سرب، وسایل لوله کشی برنجی و لوله های مسی لحیم شده با سرب می توانند ذرات سرب را در آب لوله کشی آزاد کنند. لحیم کاری سرب در قوطی های غذا، که در ایالات متحده ممنوع است، هنوز در برخی کشورها استفاده می شود.

سایر منابع قرار گرفتن در معرض سرب

سرب گاهی اوقات در موارد زیر نیز یافت می شود:

  • خاک. ذرات سرب از بنزین یا رنگ سرب روی خاک می نشینند و می توانند سال ها دوام بیاورند. خاک آلوده به سرب هنوز یک مشکل بزرگ در اطراف بزرگراه ها و در برخی محیط های شهری است. برخی از خاک های نزدیک به دیوار خانه های قدیمی حاوی سرب است.
  • گرد و غبار خانگی گرد و غبار خانگی می تواند حاوی سرب از تراشه های رنگ سرب یا خاک آلوده ای باشد که از خارج وارد می شود.
  • سفالگری. لعاب‌هایی که روی برخی از سرامیک‌ها، چینی‌ها و ظروف چینی یافت می‌شوند می‌توانند حاوی سرب باشند که می‌تواند به مواد غذایی سرو شده یا ذخیره‌شده در سفال نفوذ کند.
  • اسباب بازی. گاهی اوقات سرب در اسباب بازی ها و سایر محصولات تولید شده در خارج از کشور یافت می شود.
  • لوازم آرایشی. Tiro، یک ماده آرایشی چشم از نیجریه، با مسمومیت با سرب مرتبط است. کوهل یکی دیگر از لوازم آرایش چشم است که ممکن است حاوی سرب باشد.
  • داروهای گیاهی یا مردمی. مسمومیت با سرب با گرتا و آزارکون، داروهای سنتی اسپانیایی، و همچنین برخی از هند، چین و سایر کشورها مرتبط است.
  • آب نبات مکزیکی. تمرهندی، ماده ای که در برخی از آب نبات های ساخته شده در مکزیک استفاده می شود، ممکن است حاوی سرب باشد.
  • گلوله های سربی زمان صرف شده در محدوده شلیک می تواند منجر به قرار گرفتن در معرض باشد.
  • مشاغل مردم در معرض سرب قرار دارند و زمانی که در تعمیر خودرو، معدن، لوله کشی، تولید باتری، رنگ آمیزی، ساخت و ساز و برخی زمینه های دیگر کار می کنند، می توانند آن را روی لباس های خود به خانه بیاورند.

عوامل خطر

دلایل بروز مسمومیت از سرب : عواملی که ممکن است خطر مسمومیت با سرب را افزایش دهند عبارتند از:

  • سن. نوزادان و کودکان خردسال بیشتر از کودکان بزرگتر در معرض سرب قرار دارند. آنها ممکن است رنگی را بجوند که از روی دیوارها و کارهای چوبی پوسته پوسته شود و دستانشان به گرد و غبار سرب آلوده شود. کودکان خردسال نیز سرب را راحت تر جذب می کنند و برای آنها مضرتر از بزرگسالان و کودکان بزرگتر است.
  • زندگی در یک خانه قدیمی اگرچه استفاده از رنگ های سرب از دهه 1970 ممنوع شده است، خانه ها و ساختمان های قدیمی اغلب بقایای این رنگ را حفظ می کنند. افرادی که خانه های قدیمی را بازسازی می کنند در معرض خطر بیشتری هستند.
  • سرگرمی های خاص ساخت شیشه های رنگی و برخی جواهرات مستلزم استفاده از لحیم کاری سرب است. تمیز کردن مبلمان قدیمی ممکن است شما را با لایه های رنگ سربی در تماس قرار دهد.
  • زندگی در کشورهای در حال توسعه کشورهای در حال توسعه معمولاً نسبت به کشورهای توسعه یافته قوانین سختگیرانه تری در مورد مواجهه با سرب دارند. خانواده های آمریکایی که کودکی را از کشور دیگری به فرزندخواندگی می پذیرند ممکن است بخواهند خون کودک را برای مسمومیت با سرب آزمایش کنند. کودکان مهاجر و پناهنده نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند.
  • سرب می تواند به کودک متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به خصوص مراقب باشید تا در معرض سرب قرار نگیرید. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *