مراقبت و سلامتی

دلایل بروز عدم تحمل لاکتوز

دلایل بروز عدم تحمل لاکتوز

دلایل بروز عدم تحمل لاکتوز : عدم تحمل لاکتوز زمانی رخ می دهد که روده کوچک شما به اندازه کافی آنزیم (لاکتاز) برای هضم قند شیر (لاکتوز) تولید نمی کند. به طور معمول، لاکتاز قند شیر را به دو قند ساده – گلوکز و گالاکتوز – تبدیل می کند که از طریق پوشش روده به جریان خون جذب می شوند. اگر کمبود لاکتاز دارید، لاکتوز موجود در غذای شما به جای پردازش و جذب به روده بزرگ منتقل می شود. در روده بزرگ، باکتری های طبیعی با لاکتوز هضم نشده برهم کنش می کنند و علائم و نشانه های عدم تحمل لاکتوز را ایجاد می کنند.

سه نوع عدم تحمل لاکتوز وجود دارد. عوامل مختلفی باعث کمبود لاکتاز در هر نوع می شود.

عدم تحمل لاکتوز اولیه

افرادی که به عدم تحمل لاکتوز اولیه – رایج ترین نوع – مبتلا می شوند، زندگی خود را با تولید لاکتاز کافی شروع می کنند. نوزادانی که تمام مواد مغذی خود را از شیر دریافت می کنند، به لاکتاز نیاز دارند.

از آنجایی که کودکان شیر را با غذاهای دیگر جایگزین می کنند، مقدار لاکتازی که آنها تولید می کنند به طور معمول کاهش می یابد، اما معمولاً به اندازه کافی برای هضم مقدار لبنیات در یک رژیم غذایی بزرگسالان معمولی باقی می ماند. در عدم تحمل لاکتوز اولیه، تولید لاکتاز در بزرگسالی به شدت کاهش می‌یابد و هضم محصولات شیر ​​را دشوار می‌کند.

عدم تحمل لاکتوز ثانویه

این شکل از عدم تحمل لاکتوز زمانی رخ می دهد که روده کوچک تولید لاکتاز را پس از یک بیماری، آسیب یا جراحی که روده کوچک شما را درگیر می کند کاهش می دهد. بیماری های مرتبط با عدم تحمل لاکتوز ثانویه عبارتند از عفونت روده، بیماری سلیاک، رشد بیش از حد باکتری ها و بیماری کرون.

درمان اختلال زمینه ای ممکن است سطح لاکتاز را بازگرداند و علائم و نشانه ها را بهبود بخشد، اگرچه ممکن است زمان ببرد.

عدم تحمل لاکتوز مادرزادی یا رشدی

دلایل بروز عدم تحمل لاکتوز : ممکن است، اما به ندرت، نوزادانی با عدم تحمل لاکتوز ناشی از کمبود لاکتاز متولد شوند. این اختلال از نسلی به نسل دیگر در یک الگوی توارثی به نام اتوزومال مغلوب منتقل می شود، به این معنی که هم مادر و هم پدر باید یک نوع ژن مشابه را منتقل کنند تا کودک مبتلا شود. نوزادان نارس نیز به دلیل سطح ناکافی لاکتاز ممکن است دچار عدم تحمل لاکتوز شوند.

عوامل خطر

عواملی که می توانند شما یا فرزندتان را مستعد عدم تحمل لاکتوز کنند عبارتند از:

  • افزایش سن. عدم تحمل لاکتوز معمولا در بزرگسالی ظاهر می شود. این وضعیت در نوزادان و کودکان خردسال ناشایع است.
  • قومیت. عدم تحمل لاکتوز در افراد آفریقایی، آسیایی، اسپانیایی تبار و سرخپوستان آمریکایی بیشتر شایع است.
  • تولد زودرس. نوزادانی که نارس به دنیا می آیند ممکن است سطح لاکتاز را کاهش دهند زیرا روده کوچک تا اواخر سه ماهه سوم، سلول های تولید کننده لاکتاز را ایجاد نمی کند.
  • بیماری هایی که روده کوچک را تحت تاثیر قرار می دهند. مشکلات روده کوچک که می تواند باعث عدم تحمل لاکتوز شود شامل رشد بیش از حد باکتری ها، بیماری سلیاک و بیماری کرون است.
  • درمان های خاص سرطان اگر برای سرطان معده خود رادیوتراپی کرده باشید یا عوارض روده ای ناشی از شیمی درمانی داشته باشید، خطر ابتلا به عدم تحمل لاکتوز در شما افزایش می یابد. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *