مراقبت و سلامتی

دلایل بروز دندان عقل نهفته

دلایل بروز دندان عقل نهفته

دلایل بروز دندان عقل نهفته : دندان های عقل نهفته می شوند زیرا فضای کافی برای ورود یا رشد به روش معمول ندارند. دندان عقل معمولا بین 17 تا 26 سالگی بیرون می آید. برخی از افراد دندان عقل دارند که بدون هیچ مشکلی از پشت دندان آسیاب دوم بیرون می آیند و در ردیف دندان های دیگر قرار می گیرند. اما در بسیاری از موارد، دهان برای رشد مناسب مولر سوم شلوغ است. این مولرهای سوم شلوغ نهفته می شوند.

دندان عقل نهفته ممکن است تا حدی بیرون بیاید تا قسمتی از تاج نمایان شود. به این دندان عقل نیمه نهفته می گویند. اگر دندان هرگز از لثه نشکند، به آن دندان عقل کاملا نهفته می گویند.

دندان چه به طور جزئی یا کامل نهفته، ممکن است:

  • با زاویه به سمت دندان بعدی که دندان آسیاب دوم است رشد کنید.
  • با زاویه ای به سمت پشت دهان رشد کنید.
  • با زاویه مناسب نسبت به سایر دندان ها رشد کنید، به گونه ای که گویی دندان عقل در داخل استخوان فک “دراز کشیده است”.
  • مانند سایر دندان ها مستقیماً به سمت بالا یا پایین رشد کنید اما در استخوان فک محبوس بمانید.

عوامل خطر

عوامل خطری که می توانند منجر به نهفته شدن دندان عقل شوند عبارتند از کمبود فضا یا انسدادی که مانع از رویش صحیح دندان ها می شود.

عوارض

دندان عقل نهفته می تواند مشکلات متعددی را در دهان ایجاد کند، از جمله:

  • آسیب به دندان های دیگر. اگر دندان عقل به دندان آسیاب دوم فشار بیاورد، ممکن است به دندان آسیاب دوم آسیب برساند یا خطر عفونت در آن ناحیه را افزایش دهد. این فشار همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در شلوغی دندان های دیگر شود یا نیاز به درمان ارتودنسی برای صاف کردن دندان های دیگر داشته باشد.
  • کیست ها دندان های عقل در کیسه های داخل استخوان فک رشد می کنند. کیسه ها می توانند با مایع پر شوند و کیست هایی را تشکیل دهند که می توانند به استخوان فک، دندان ها و اعصاب آسیب بزنند. به ندرت تومور ایجاد می شود. این نوع تومور معمولاً غیرسرطانی است که خوش خیم نیز نامیده می شود. اما ممکن است به دلیل این مشکل نیاز به برداشتن بافت و استخوان باشد.
  • پوسیدگی. به نظر می رسد که دندان عقل نیمه نهفته در مقایسه با دندان های دندان در معرض خطر بیشتری برای ایجاد حفره قرار دارد. این به این دلیل است که موقعیت دندان عقل در هنگام نهفته تمیز کردن آنها را سخت تر می کند. همچنین، غذا و باکتری ها به راحتی بین لثه و دندان نیمه رویش یافته گیر می کنند.
  • بیماری لثه. تمیز کردن دندان‌های عقل نهفته و نیمه بیرون زده سخت است. بنابراین احتمال ابتلا به یک بیماری دردناک و التهابی لثه به نام پریکورونیت (per-ih-kor-o-NI-tis) در آن نواحی بیشتر است.

جلوگیری

دلایل بروز دندان عقل نهفته : شما نمی توانید از وقوع نهفتگی جلوگیری کنید. اما رعایت منظم قرارهای شش ماهه دندانپزشکی برای تمیز کردن و معاینه به دندانپزشک شما اجازه می دهد تا رشد و رویش دندان عقل شما را تماشا کند. اشعه ایکس دندان که به طور مرتب به روز می شود، ممکن است قبل از شروع علائم، دندان عقل نهفته را نشان دهد. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *