مراقبت و سلامتی

دلایل بروز تیروئید کم کار

دلایل بروز تیروئید کم کار

دلایل بروز تیروئید کم کار : تیروئید یک غده پروانه ای شکل کوچک است که در پایین گردن، درست زیر سیب آدم قرار دارد. غده تیروئید دو هورمون اصلی می سازد: تیروکسین (T-4) و تری یدوتیرونین (T-3). این هورمون ها روی هر سلول بدن تاثیر می گذارند. آنها از میزان استفاده بدن از چربی ها و کربوهیدرات ها حمایت می کنند. آنها به کنترل دمای بدن کمک می کنند. روی ضربان قلب تاثیر دارند. و به کنترل میزان پروتئین بدن کمک می کنند.

کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون نمی سازد. شرایط یا مشکلاتی که می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود عبارتند از:

  • بیماری خودایمنی. شایع ترین علت کم کاری تیروئید یک بیماری خود ایمنی به نام بیماری هاشیموتو است. بیماری‌های خودایمنی زمانی اتفاق می‌افتند که سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌هایی بسازد که به بافت‌های سالم حمله می‌کنند. گاهی اوقات این فرآیند غده تیروئید را درگیر می کند و بر توانایی آن در ساخت هورمون تأثیر می گذارد.
  • جراحی تیروئید. جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید می تواند توانایی غده برای ساخت هورمون های تیروئید را کاهش دهد یا آن را به طور کامل متوقف کند.
  • پرتو درمانی. پرتوهای مورد استفاده برای درمان سرطان های سر و گردن می تواند غده تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به کم کاری تیروئید شود.
  • تیروئیدیت تیروئیدیت زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید ملتهب می شود. این ممکن است به دلیل عفونت باشد. یا می تواند ناشی از یک اختلال خود ایمنی یا بیماری دیگری باشد که بر تیروئید تأثیر می گذارد. تیروئیدیت می تواند تیروئید را تحریک کند تا تمام هورمون تیروئید ذخیره شده خود را
  • به یکباره آزاد کند. این باعث افزایش فعالیت تیروئید می شود، وضعیتی به نام پرکاری تیروئید. پس از آن، تیروئید کم کار می شود.
  • دارو. تعدادی از داروها ممکن است منجر به کم کاری تیروئید شوند. یکی از این داروها لیتیوم است که برای درمان برخی از اختلالات روانپزشکی استفاده می شود. اگر دارو مصرف می کنید، از پزشک خود در مورد تأثیر آن بر غده تیروئید سؤال کنید.

در موارد کمتر، کم کاری تیروئید ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • دلایل بروز تیروئید کم کار : مشکلات موجود در بدو تولد برخی از نوزادان با غده تیروئیدی متولد می شوند که به درستی کار نمی کند. برخی دیگر بدون غده تیروئید متولد می شوند. در بیشتر موارد، دلیل اینکه غده تیروئید به درستی رشد نکرده است، مشخص نیست. اما برخی از کودکان یک نوع ارثی از اختلال تیروئید دارند. اغلب، نوزادانی که با کم کاری تیروئید متولد می شوند، در ابتدا علائم قابل توجهی ندارند. این یکی از دلایلی است که بیشتر ایالت ها به غربالگری تیروئید نوزاد نیاز دارند.
  • اختلال هیپوفیز. یکی از علل نسبتاً نادر کم کاری تیروئید، شکست غده هیپوفیز در تولید هورمون محرک تیروئید (TSH) کافی است. این معمولاً به دلیل تومور غیر سرطانی غده هیپوفیز است.
  • بارداری. برخی از افراد در طول یا بعد از بارداری دچار کم کاری تیروئید می شوند. اگر کم کاری تیروئید در دوران بارداری اتفاق بیفتد و درمان نشود، خطر از دست دادن بارداری، زایمان زودرس و پره اکلامپسی را افزایش می دهد. پره اکلامپسی باعث افزایش قابل توجه فشار خون در سه ماه آخر بارداری می شود. کم کاری تیروئید همچنین می تواند به طور جدی روی جنین در حال رشد تأثیر بگذارد.
  • ید کافی نیست غده تیروئید برای ساختن هورمون های تیروئید به ماده معدنی ید نیاز دارد. ید عمدتاً در غذاهای دریایی، جلبک دریایی، گیاهانی که در خاک غنی از ید رشد می کنند و نمک یددار یافت می شود. ید بسیار کم می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود. ید بیش از حد می تواند کم کاری تیروئید را در افرادی که قبلاً این بیماری را دارند بدتر کند. در برخی از نقاط جهان، برای مردم عادی است که در رژیم غذایی خود ید کافی دریافت نمی کنند. افزودن ید به نمک خوراکی تقریباً این مشکل را در ایالات متحده از بین برده است. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *