مراقبت و سلامتی

دلایل بروز بیماری دست و پا و دهان در کودکان

دلایل بروز بیماری دست و پا و دهان در کودکان
دلایل بروز بیماری دست و پا و دهان در کودکان : شایع ترین علت بیماری دست و پا و دهان عفونت ناشی از کوکساکی ویروس 16 است. سایر انواع انتروویروس ها نیز ممکن است باعث بیماری دست و پا و دهان شوند. اکثر مردم عفونت کوکساکی و بیماری دست و پا و دهان را از طریق دهان دریافت می کنند. این بیماری از طریق تماس فرد به فرد با فرد آلوده منتقل می شود:
  • ترشحات بینی یا ترشحات گلو
  • بزاق
  • مایع حاصل از تاول ها
  • مدفوع
  • قطرات تنفسی پس از سرفه یا عطسه به هوا پاشیده می شوند

در محیط مراقبت از کودک رایج است

بیماری دست و پا و دهان بیشتر در کودکانی که در مراقبت از کودک هستند دیده می شود. به این دلیل که کودکان خردسال به تعویض مکرر پوشک و کمک به استفاده از توالت نیاز دارند. آنها همچنین تمایل دارند دست های خود را در دهان خود قرار دهند. کودک شما در هفته اول ابتلا به بیماری دست و پا و دهان بیشتر مسری است. اما ویروس می تواند تا هفته ها پس از از بین رفتن علائم در بدن باقی بماند. این بدان معناست که فرزند شما هنوز هم می تواند دیگران را آلوده کند.
برخی از افراد، به ویژه بزرگسالان، می توانند ویروس را بدون نشان دادن علائم بیماری منتقل کنند. شیوع این بیماری در تابستان و اوایل پاییز در ایالات متحده بیشتر است. در آب و هوای گرمسیری، شیوع بیماری در طول فصل باران رخ می دهد.

با بیماری تب برفکی متفاوت است

بیماری دست و پا و دهان به بیماری تب برفکی (که گاهی اوقات بیماری سم بر دهان نامیده می شود) که یک بیماری ویروسی عفونی است که در حیوانات مزرعه یافت می شود، مرتبط نیست. شما نمی توانید بیماری دست و پا و دهان را از حیوانات خانگی یا سایر حیوانات دریافت کنید و نمی توانید آن را به آنها منتقل کنید.

عوامل خطر

سن عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری دست و پا و دهان است. این بیماری بیشتر کودکان کمتر از 5 تا 7 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکانی که در مراکز مراقبت از کودک هستند به ویژه آسیب پذیر هستند زیرا عفونت از طریق تماس فرد به فرد گسترش می یابد. بیماری دست پا و دهان معمولاً کودکان خردسال را تحت تأثیر قرار می دهد، اما هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود. تصور می شود که کودکان بزرگتر و بزرگسالان در برابر بیماری دست و پا و دهان مصونیت دارند. آنها اغلب پس از قرار گرفتن در معرض ویروس هایی که باعث بیماری می شوند، آنتی بادی می سازند. اما گاهی اوقات نوجوانان و بزرگسالان هنوز به بیماری دست و پا و دهان مبتلا می شوند.

عوارض

شایع ترین عارضه بیماری دست و پا و دهان کم آبی بدن است. این بیماری می تواند باعث ایجاد زخم در دهان و گلو شود و بلع آن را دردناک کند. کودک خود را به نوشیدن مایعات در طول بیماری تشویق کنید. اگر بچه ها خیلی کم آب شوند، ممکن است به مایعات داخل وریدی (IV) در بیمارستان نیاز داشته باشند. بیماری دست و پا و دهان معمولاً یک بیماری جزئی است. معمولاً فقط برای چند روز تب و علائم خفیف ایجاد می کند. گاهی اوقات انتروویروسی که باعث بیماری دست و پا و دهان می شود وارد مغز می شود و عوارض جدی ایجاد می کند:
  • مننژیت ویروسی این یک عفونت نادر و التهاب غشاء (مننژ) و مایع مغزی نخاعی اطراف مغز و نخاع است.
  • آنسفالیت. این بیماری شدید و بالقوه تهدید کننده زندگی شامل التهاب مغز می شود. آنسفالیت نادر است. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *