مراقبت و سلامتی

دلایل بروز بولیمیا

دلایل بروز بولیمیا

دلایل بروز بولیمیا : علت دقیق بولیمیا مشخص نیست. ژن ها ممکن است در ایجاد بولیمیا و سایر اختلالات خوردن نقش داشته باشند. سلامت عاطفی و سابقه خانوادگی ممکن است نقش داشته باشد. همچنین، فشارهای جامعه برای لاغر شدن ممکن است نقش داشته باشد.

عوامل خطر

زنان بیشتر از مردان به بولیمیا مبتلا می شوند. پرخوری عصبی اغلب در اواخر نوجوانی یا جوانی شروع می شود. عواملی که خطر ابتلا به بولیمیا را افزایش می دهند عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی و ژن. داشتن سابقه خانوادگی مشکلات خوردن و مسائل مربوط به کنترل وزن می تواند خطر ابتلا به اختلالات خوردن را افزایش دهد. افرادی که دارای اقوام درجه یک هستند – خواهر و برادر، والدین یا فرزندان – که مبتلا به اختلال خوردن تشخیص داده شده اند، ممکن است بیشتر به اختلال خوردن مبتلا شوند. این نشان دهنده یک پیوند ژنتیکی احتمالی است.
  • سلامت روان و مسائل عاطفی. سلامت روان و مشکلات عاطفی، مانند افسردگی، اضطراب یا سوء مصرف مواد، ارتباط نزدیکی با اختلالات خوردن دارند. افراد مبتلا به بولیمیا ممکن است احساس بدی نسبت به خود داشته باشند، به خصوص اگر در مورد وزن یا شکل آنها مورد آزار و اذیت قرار گیرند. در برخی موارد، وقایع ناراحت کننده و عواملی که باعث ناراحتی عاطفی می شوند ممکن است نقش داشته باشند، مانند بدرفتاری در کودکی.
  • رژیم گرفتن افرادی که رژیم غذایی دارند بیشتر در معرض اختلالات خوردن هستند. بسیاری از افراد مبتلا به بولیمیا کالری بین جلسات پرخوری را به شدت محدود می کنند. این ممکن است باعث شود که آنها دوباره پرخوری کنند و سپس پاک شوند. سایر دلایل پرخوری می تواند شامل استرس، احساسات قوی، داشتن تصویر بدنی منحرف یا منفی و بی حوصلگی باشد.

عوارض

پرخوری عصبی ممکن است باعث بسیاری از عوارض جدی و حتی تهدید کننده زندگی شود، از جمله:

  • خود را شایسته ندانید و احساس ناامیدی یا حتی خودکشی کنید.
  • مشکلات کنار آمدن با دیگران یا منزوی شدن از نظر اجتماعی.
  • تغذیه نامناسب
  • ننوشیدن مایعات کافی، که می تواند منجر به مشکلات پزشکی بزرگ مانند نارسایی کلیه شود.
  • مشکلات قلبی، مانند ضربان قلب نامنظم یا نارسایی قلبی.
  • پوسیدگی شدید دندان و بیماری لثه.
  • پریود نشدن یا پریود نشدن طبق برنامه منظم.

مشکلات گوارشی، از جمله پارگی در لوله ای که غذا را حمل می کند، یا سوراخی در معده یا روده کوچک شما. همچنین ممکن است پرولاپس رکتوم داشته باشید، یعنی زمانی که بخشی از روده بزرگ به خارج از مقعد می لغزد. شرایطی که اغلب همراه با پرخوری عصبی رخ می دهد شامل اضطراب، افسردگی، اختلالات شخصیت یا اختلال دوقطبی و سوء مصرف الکل یا مواد مخدر است. خودآزاری، افکار خودکشی یا خودکشی نیز ممکن است رخ دهد. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *