آرایشی و زیبایی

درمان تبخال به چه شکل است؟

درمان تبخال به چه شکل است؟

درمان تبخال به چه شکل است؟ کرم موضعی اکسید روی ممکن است طول مدت تبخال را کوتاه کند. در یک مطالعه کوچک در سال 2001، تبخال های درمان شده با اکسید روی به طور متوسط 1/2 روز زودتر از موارد درمان شده با دارونما از بین رفتند. اکسید روی همچنین باعث کاهش تاول، درد، خارش و سوزن سوزن شدن می شود.

نحوه استفاده بر روی در تبخال

مکمل های خوراکی روی می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به جلوگیری از شیوع تبخال کمک کنند. 1 قرص در روز همراه غذا مصرف شود. برای درمان تبخال، کرم موضعی روی را مستقیماً روی ضایعات بمالید تا تاول، سوزن سوزن شدن و سایر تحریکات را کاهش دهید. در صورت نیاز چند بار در روز استفاده کنید.

ریشه شیرین بیان

یک بررسی تحقیقاتی در سال 2015 نشان داد که ریشه شیرین بیان دارای توانایی های ضد ویروسی و ضد باکتریایی است. خواص ضد ویروسی آن به جلوگیری از تکثیر ویروس ها کمک می کند، در حالی که خواص ضد باکتریایی آن عملکرد باکتری ها را مهار می کند. همین بررسی نشان داد که شیرین بیان فعالیت ضد قارچی نیز از خود نشان می دهد.  می توانید از عصاره ریشه شیرین بیان همراه با کرم یا مرطوب کننده برای هدف قرار دادن و درمان تبخال استفاده کنید.

نحوه استفاده از ریشه شیرین بیان در تبخال

مایع یا ژل را به صورت موضعی به طور مستقیم روی ضایعات یک یا دو بار در روز بمالید، به عنوان مثال، یک بار در صبح و دوباره در شب. استفاده از ریشه شیرین بیان در اولین علامت تبخال به کوتاه شدن مدت و تسریع بهبودی کمک می کند. علاوه بر این، استفاده از مومیایی لب شیرین بیان ممکن است از شیوع بیماری جلوگیری کند. درباره فواید ریشه شیرین بیان برای سلامتی بیشتر بدانید.

بادرنجبویه

بر اساس مطالعه ای در سال 1994، عصاره بادرنجبویه همچنین دارای توانایی های ضد ویروسی است. این مطالعه نشان داد که بادرنجبویه به محافظت در برابر ویروس هرپس سیمپلکس کمک می کند. محققان همچنین دریافتند که درمان تبخال با بادرنجبویه در مراحل اولیه موثرترین است. نشان داده شده است که بادرنجبویه زمان بهبودی و برخی علائم تبخال را کاهش می دهد.

نحوه استفاده از بادرنجبویه برای تبخال

کرم بادرنجبویه موضعی را مستقیماً روی تبخال بمالید تا سوزش را کاهش داده و ظاهر آن را بهبود بخشد. یا، 2 تا 4 قاشق چایخوری از برگ بادرنجبویه له شده را در یک فنجان آب جوش خیس کنید. اجازه دهید آب بادرنجبویه خنک شود. با استفاده از یک سواب پنبه، مقدار کمی را مستقیماً چند بار در روز روی ضایعات بمالید.

کمپرس خنک

استفاده از کمپرس خنک بر روی تبخال نیز تسکین دهنده است. سرما درمانی می تواند تورم و قرمزی یا تغییر رنگ را کاهش دهد. علاوه بر این، می‌تواند با بی‌حس کردن سوزش و سوزش زخم سرد، التهاب را کاهش دهد و همچنین نواحی پوسته‌دار را از بین ببرد. قرار دادن یک تکه یخ در اولین علامت سوزن سوزن شدن نیز می تواند شدت درد تبخال را کاهش دهد. از کیسه یخ ژل قابل استفاده مجدد استفاده کنید یا خودتان کمپرس سرد بسازید.

نحوه استفاده از کمپرس خنک روی تبخال

از کیسه یخ ژل استفاده کنید یا یخ را در کیسه پلاستیکی قرار دهید. بسته های یخ یا ژل را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. پارچه ای را دور یخ بپیچید و کمپرس سرد را روی ضایعه قرار دهید. می توانید از پارچه خنک نیز استفاده کنید. کمپرس را سه بار در روز به مدت حداکثر 10 دقیقه اعمال کنید.

داروهای ضد ویروسی تجویزی

درمان تبخال به چه شکل است؟ پزشک شما ممکن است یک داروی ضد ویروسی را برای درمان تبخال توصیه کند. اکثر داروهای ضد ویروسی به شکل قرص یا کرم موضعی و برخی به صورت تزریقی در دسترس هستند. آنها ممکن است برای کاهش طول شیوع حاد یا جلوگیری از شیوع جدید استفاده شوند. برای کاهش احتمال شیوع گسترده، مهم است که به محض اینکه احساس کردید تبخال شروع می شود، داروهای ضد ویروسی را شروع کنید، حتی اگر تاول ها هنوز تشکیل نشده باشند.

برخی از داروهای ضد ویروسی تجویزی عبارتند از:

  • آسیکلوویر (زویراکس)
  • فامسیکلوویر (فامویر)
  • والاسیکلوویر (والترکس)
  • پنسیکلوویر (دناویر)

از آنجایی که داروهای ضد ویروسی تجویزی قوی هستند و ممکن است عوارض جانبی نادر اما نامطلوبی مانند آسیب کلیوی، واکنش آلرژیک و هپاتیت ایجاد کنند، اغلب برای شیوع تبخال شدید یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف استفاده می‌شوند. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *