مراقبت و سلامتی

تومورهای غدد بزاقی

تومورهای غدد بزاقی

تومورهای غدد بزاقی : تومورهای غدد بزاقی رشد سلول هایی هستند که از غدد بزاقی شروع می شوند. تومورهای غدد بزاقی نادر هستند. غدد بزاقی بزاق تولید می کنند. بزاق به هضم غذا کمک می کند، دهان را مرطوب نگه می دارد و از دندان های سالم حمایت می کند. سه جفت غدد بزاقی اصلی در زیر و پشت فک وجود دارد. این غدد پاروتید، زیر زبانی و زیر فکی هستند. بسیاری از غدد بزاقی ریز دیگر در لب ها، داخل گونه ها و در سراسر دهان و گلو قرار دارند.

تومورهای غدد بزاقی می توانند در هر غده بزاقی رخ دهند. بیشتر تومورهای غدد بزاقی در غده پاروتید رخ می دهد. بیشتر آنها سرطانی نیستند. از هر پنج تومور غده پاروتید، به طور متوسط، تنها یک مورد سرطانی است. درمان تومورهای غدد بزاقی معمولاً با جراحی برای برداشتن تومور است. افراد مبتلا به سرطان غدد بزاقی ممکن است به درمان های اضافی نیاز داشته باشند.

علائم

علائم و نشانه های تومور غدد بزاقی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توده یا تورم روی یا نزدیک فک یا در گردن یا دهان.
  • ضعف عضلانی در یک طرف صورت.
  • بی حسی در بخشی از صورت.
  • درد مداوم در نزدیکی غده بزاقی.
  • مشکل در باز کردن گسترده دهان
  • مشکل در بلع.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائمی دارید که شما را نگران می کند، با پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی قرار ملاقات بگذارید.

علل

علت بسیاری از تومورهای غدد بزاقی ناشناخته است. متخصصان مراقبت های بهداشتی مواردی را شناسایی کرده اند که خطر تومورهای غدد بزاقی را افزایش می دهد. اینها شامل سیگار کشیدن و پرتودرمانی برای سرطان است. اگرچه همه افراد مبتلا به تومور غدد بزاقی این عوامل خطر را ندارند. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد این تومورها می شود.

تومورهای غدد بزاقی : تومورهای غدد بزاقی زمانی اتفاق می‌افتند که سلول‌های غدد بزاقی تغییراتی در DNA خود ایجاد می‌کنند. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. در سلول‌های سالم، DNA دستورالعمل‌هایی را برای رشد و تکثیر با سرعت تعیین‌شده می‌دهد. دستورالعمل ها همچنین به سلول ها می گویند که در زمان معینی بمیرند. در سلول های تومور، تغییرات دستورالعمل های متفاوتی را ارائه می دهد. این تغییرات به سلول‌های تومور می‌گوید که به سرعت سلول‌های بیشتری بسازند. سلول های تومور زمانی می توانند به زندگی خود ادامه دهند که سلول های سالم بمیرند. این باعث سلول های بیش از حد می شود. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *