تناسب اندام و تغذیه

تغذیه چیست و چرا اهمیت دارد؟

تغذیه چیست و چرا اهمیت دارد؟

تغذیه چیست و چرا اهمیت دارد؟ تغذیه مطالعه مواد مغذی موجود در غذا، نحوه استفاده بدن از آنها و رابطه بین رژیم غذایی، سلامتی و بیماری است. متخصصان تغذیه از ایده هایی از زیست شناسی مولکولی، بیوشیمی و ژنتیک برای درک چگونگی تأثیر مواد مغذی بر بدن انسان استفاده می کنند. تغذیه همچنین بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه افراد می توانند از انتخاب های غذایی برای کاهش خطر بیماری استفاده کنند، اگر یک فرد بیش از حد یا خیلی کم مواد مغذی داشته باشد چه اتفاقی می افتد و آلرژی چگونه کار می کند.

مواد مغذی باعث تغذیه می شوند. پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آب همه مواد مغذی هستند. اگر افراد تعادل مناسبی از مواد مغذی را در رژیم غذایی خود نداشته باشند، خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها در آنها افزایش می‌یابد. این مقاله مواد مغذی مختلفی را که یک فرد نیاز دارد و چرایی آن را توضیح می دهد. همچنین به نقش متخصص تغذیه و متخصص تغذیه نیز توجه خواهد شد.

درشت مغذی ها

مصرف متعادل مواد مغذی می تواند به حفظ یک سبک زندگی سالم کمک کند. درشت مغذی ها مواد مغذی هستند که افراد در مقادیر نسبتا زیادی به آنها نیاز دارند.

کربوهیدرات ها

شکر، نشاسته و فیبر از انواع کربوهیدرات ها هستند. قندها کربوهیدرات های ساده هستند. بدن به سرعت تجزیه می شود و قندها و نشاسته فرآوری شده را جذب می کند. آنها می توانند انرژی سریعی را تامین کنند، اما احساس سیری در فرد ایجاد نمی کنند. آنها همچنین می توانند باعث افزایش سطح قند خون شوند. افزایش مکرر قند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض آن را افزایش می دهد.

فیبر نیز یک کربوهیدرات است. بدن برخی از انواع فیبر را تجزیه می کند و از آنها برای انرژی استفاده می کند. برخی دیگر توسط باکتری های روده متابولیزه می شوند، در حالی که انواع دیگر از بدن عبور می کنند.

فیبر و نشاسته فرآوری نشده کربوهیدرات های پیچیده هستند. برای تجزیه و جذب کربوهیدرات های پیچیده بدن مدتی طول می کشد. پس از خوردن فیبر، فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری می کند. فیبر همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. کربوهیدرات های پیچیده نسبت به قندها و کربوهیدرات های تصفیه شده انتخاب سالم تری هستند.

در اینجا درباره فیبر بیشتر بدانید.

پروتئین ها

پروتئین ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند که ترکیبات آلی هستند که به طور طبیعی وجود دارند. 20 اسید آمینه وجود دارد. برخی از این منابع ضروری هستند، به این معنی که مردم باید آنها را از غذا به دست آورند. بدن می تواند دیگران را بسازد. برخی از غذاها پروتئین کاملی را فراهم می کنند، به این معنی که حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری بدن هستند. سایر غذاها حاوی ترکیبات مختلفی از اسیدهای آمینه هستند.

بیشتر غذاهای گیاهی حاوی پروتئین کامل نیستند، بنابراین فردی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کند باید طیف وسیعی از مواد غذایی را در طول روز بخورد که اسیدهای آمینه ضروری را تامین می کند. در اینجا درباره پروتئین بیشتر بدانید.

چربی ها

چربی ها برای موارد زیر ضروری هستند:

  • مفاصل روان کننده
  • کمک به اندام ها برای تولید هورمون
  • بدن را قادر می سازد تا ویتامین های خاصی را جذب کند
  • کاهش التهاب
  • حفظ سلامت مغز

چربی بیش از حد می تواند منجر به چاقی، کلسترول بالا، بیماری کبد و سایر مشکلات سلامتی شود. با این حال، نوع چربی که یک فرد می خورد تفاوت ایجاد می کند. چربی‌های غیراشباع مانند روغن زیتون نسبت به چربی‌های اشباع که معمولاً از حیوانات تهیه می‌شوند، سالم‌تر هستند. در این مقاله با انواع مختلف چربی ها و مکان یافتن آنها بیشتر آشنا شوید.

اب

تغذیه چیست و چرا اهمیت دارد؟ بدن انسان بالغ تا 60 درصد آب است و برای بسیاری از فرآیندها به آب نیاز دارد. آب حاوی کالری نیست و انرژی را تامین نمی کند. بسیاری از مردم مصرف 2 لیتر یا 8 لیوان آب در روز را توصیه می کنند، اما می تواند از منابع غذایی مانند میوه ها و سبزیجات نیز تامین شود. هیدراتاسیون کافی باعث زرد کم رنگ شدن ادرار می شود. نیازها همچنین به اندازه بدن و سن، عوامل محیطی، سطح فعالیت، وضعیت سلامتی و غیره بستگی دارد. برای اطلاع از میزان نیاز روزانه یک فرد به آب اینجا و برای اطلاع از فواید آب آشامیدنی اینجا را کلیک کنید.

منابع تغذیه

برای منابع علمی بیشتر در مورد تغذیه، از مرکز اختصاصی ما دیدن کنید.

ریز مغذی ها

ریز مغذی ها در مقادیر کم ضروری هستند. آنها شامل ویتامین ها و مواد معدنی هستند. گاهی اوقات تولیدکنندگان این مواد را به غذاها اضافه می کنند. به عنوان مثال می توان به غلات و برنج غنی شده اشاره کرد. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *