تناسب اندام و تغذیه

اسیدفولیک چه کاری انجام میدهد

اسیدفولیک چه کاری انجام میدهد

اسیدفولیک چه کاری انجام میدهد : اسید فولیک شکل مصنوعی ویتامین فولات طبیعی است که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می شود. فولات در غذا یافت می شود در حالی که اسید فولیک در مکمل ها استفاده می شود و به غذاهای غنی شده مانند نان، پاستا و غلات اضافه می شود.
فولات یک ویتامین B ضروری است که به بدن شما کمک می کند تا DNA بسازد و به سلول های شما برای ایجاد سلول های جدید کمک می کند. مکمل اسید فولیک می تواند به درمان کمبود فولات کمک کند و به رشد سالم لوله عصبی (تشکیل اولیه ستون فقرات و مغز) در دوران بارداری کمک کند.

فواید اسید فولیک

فولات از غذا در دستگاه گوارش به شکل فعال آن، 5-متیل تتراهیدروفولات (5-MTHF) تبدیل می شود. اسید فولیک باید وارد جریان خون، کبد و سایر بافت ها شود تا به 5-MTHF تبدیل شود. این ممکن است ناکارآمد به نظر برسد، اما بدن به راحتی می تواند اسید فولیک را جذب کند. در نتیجه، مکمل های اسید فولیک می توانند به افزایش سطح فولات خون برای درمان و پیشگیری از برخی بیماری ها کمک کنند

از نقص لوله عصبی در دوران بارداری جلوگیری می کند

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به افراد باردار و افرادی که می توانند باردار شوند، برای کمک به کاهش خطر نقص لوله عصبی در جنین، اسید فولیک مصرف کنند. نقص لوله عصبی بر شکل گیری مغز، ستون فقرات یا نخاع تأثیر می گذارد. شایع ترین نقایص عبارتند از اسپینا بیفیدا (یک ستون فقرات توسعه نیافته) و آنسفالی (بخش های از دست رفته مغز و جمجمه).
مصرف روزانه 400 میکروگرم (mcg) اسید فولیک می تواند به کاهش خطر نقص لوله عصبی کمک کند.
در سال 1998، ایالات متحده شروع به افزودن اسید فولیک به غذاهای غنی شده برای کمک به کاهش نقص لوله عصبی کرد. مطالعات نشان داده است که از سال 1998 تا 2011 برنامه غنی سازی مواد غذایی به کاهش نرخ نقص لوله عصبی تا 28 درصد کمک کرده است.

شرایط کمبود فولات را درمان می کند

کمبود فولات نادر است، اما برخی شرایط سلامتی می تواند بر نحوه جذب فولات توسط افراد تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو، بیماری التهابی روده و اختلال عملکرد کلیه اغلب دچار کمبود فولات می شوند. برای پیشگیری یا درمان کمبود فولات، افراد مبتلا به این بیماری ها می توانند اسید فولیک مصرف کنند تا سطح فولات خود را دوباره پر کنند.
کمبود فولات همچنین می تواند باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود که باعث می شود مغز استخوان گلبول های قرمز خون به طور غیرعادی بزرگ و نابالغ تولید کند. مصرف اسید فولیک می تواند به درمان این نوع کم خونی و تسکین علائمی مانند خستگی، تنگی نفس، تپش قلب و زخم های دهان کمک کند.
افرادی که دارای کمبود فولات و سایر ویتامین های B هستند ممکن است دچار هیپرهموسیستئینمی شوند که باعث افزایش بیش از حد اسید آمینه هموسیستئین در خون شما می شود. افراد مبتلا به بیماری کلیوی و اختلالات ژنتیکی که بر نحوه تولید 5-MTHF بدن آنها تأثیر می گذارد، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. مصرف اسید فولیک می تواند به درمان این عارضه کمک کند

دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را کند می کند

اسیدفولیک چه کاری انجام میدهد : مصرف دوزهای بالای اسید فولیک ممکن است به کند کردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک کند. این اختلال چشمی منجر به از دست دادن بینایی مرکزی می‌شود و افراد 65 ساله و بالاتر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین‌های B، از جمله B6، فولات و B12، می‌تواند به تنظیم عوامل خطر بالقوه برای ایجاد دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، مانند سطوح هموسیستئین و هیپرهموسیستئینمی کمک کند.

تحقیقات نشان داده است که اسید فولیک با دوز بالا در کاهش سرعت پیشرفت موثرتر از تیامین (ویتامین B1) و ریبوفلاوین (ویتامین B2) است که اغلب برای کمک به درمان دژنراسیون ماکولا استفاده می شود.

مطالعه‌ای شامل ۲۵۲۵ شرکت‌کننده نشان داد که ترکیب اسید فولیک و ویتامین B12 به کند کردن دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن کمک می‌کند. پس از 13 سال مصرف مکمل، تنها 405 شرکت کننده به مرحله آخر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن پیشرفت کردند. (منبع)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *