تناسب اندام و تغذیه

آیا خوردن ماهی آزاد خام بی خطر است؟

آیا خوردن ماهی آزاد خام بی خطر است؟

آیا خوردن ماهی آزاد خام بی خطر است؟ ماهی قزل آلا دارای فواید بسیاری برای سلامتی است که آن را به گزینه ای محبوب در میان غذاهای دریایی می خورند. غذاهای تهیه شده با ماهی خام در بسیاری از فرهنگ ها سنتی است. نمونه‌های معروف ساشیمی، یک غذای ژاپنی با ماهی خام برش‌شده نازک، و گراولاکس، یک پیش‌غذای شمال اروپا از سالمون خام است که در نمک، شکر و شوید پخته شده است.

اگر کام ماجراجویی دارید، ممکن است تعجب کنید که آیا خوردن ماهی آزاد به صورت خام بی خطر است یا خیر. این مقاله نگرانی های سلامتی خوردن ماهی آزاد خام را بررسی می کند و نحوه لذت بردن ایمن از آن را شرح می دهد.

ممکن است خطری برای سلامتی ایجاد کند

ماهی آزاد خام ممکن است حاوی باکتری، انگل و سایر عوامل بیماری زا باشد. برخی از این ها به طور طبیعی در محیط ماهی رخ می دهند، در حالی که برخی دیگر می توانند در نتیجه حمل نادرست باشند. پختن ماهی قزل آلا در دمای داخلی 145 درجه فارنهایت (63 درجه سانتیگراد) باکتری ها و انگل ها را از بین می برد، اما اگر ماهی را به صورت خام بخورید، در خطر ابتلا به عفونت قرار می گیرید .

انگل های موجود در سالمون خام

سازمان غذا و دارو (FDA) ماهی قزل آلا را به عنوان منبع شناخته شده انگل ها فهرست می کند که ارگانیسم هایی هستند که روی یا در سایر موجودات از جمله انسان زندگی می کنند. هلمینت ها انگل های کرم مانندی هستند که شبیه کرم های نواری یا کرم های گرد هستند. آنها در ماهی های باله مانند ماهی قزل آلا رایج هستند.

هلمینت ها یا کرم نواری پهن ژاپنی Diphyllobothrium nihonkaiense می توانند در روده کوچک شما زندگی کنند، جایی که می توانند به طول بیش از 39 فوت (12 متر) رشد کنند. این و انواع دیگر کرم‌های نواری در ماهی قزل آلا وحشی آلاسکا و ژاپن یافت شده است – و در دستگاه گوارش افرادی که ماهی سالمون خام آن مناطق را خورده‌اند.

علائم عفونت کرمی شامل کاهش وزن، درد شکم، اسهال و در برخی موارد کم خونی است. گفته می شود، بسیاری از مردم هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

عفونت های باکتریایی و ویروسی از ماهی آزاد خام

مانند همه انواع غذاهای دریایی، ماهی قزل آلا می تواند در معرض آلودگی باکتریایی یا ویروسی قرار گیرد، که می تواند باعث بیماری خفیف تا جدی در هنگام خوردن ماهی نپخته شود.

برخی از انواع باکتری ها یا ویروس هایی که ممکن است در ماهی قزل آلا خام وجود داشته باشند عبارتند از:

  • سالمونلا
  • شیگلا
  • ویبریو
  • کلستریدیوم بوتولینوم
  • استافیلوکوکوس اورئوس
  • لیستریا مونوسیتوژنز
  • اشرشیاکلی
  • هپاتیت A
  • نورویروس

آیا خوردن ماهی آزاد خام بی خطر است؟ اکثر موارد عفونت های ناشی از خوردن غذاهای دریایی در نتیجه نگهداری یا نگهداری نامناسب، یا برداشت غذاهای دریایی از آب آلوده به فضولات انسانی است. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *