تناسب اندام و تغذیه

آیا خوردن برنج خام بی خطر است؟

آیا خوردن برنج خام بی خطر است؟

آیا خوردن برنج خام بی خطر است؟ مصرف برنج نپخته ممکن است اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد، از جمله مشکلات گوارشی و آسیب دندان. همچنین ممکن است حاوی یک باکتری شناخته شده برای ایجاد مسمومیت غذایی باشد. برنج یک غذای اصلی در بسیاری از کشورهای جهان است. ارزان است، منبع خوبی از انرژی است و انواع مختلفی دارد.

اگرچه برنج به طور معمول قبل از مصرف پخته می شود، اما برخی از مردم تعجب می کنند که آیا می توانید برنج خام بخورید و آیا این کار فواید دیگری برای سلامتی دارد یا خیر. این مقاله توضیح می دهد که آیا می توانید برنج خام بخورید یا خیر.

خطرات خوردن برنج خام

مصرف برنج خام با چندین نگرانی سلامتی همراه بوده است.

مسمومیت غذایی

مصرف برنج خام یا نیم پز می تواند خطر مسمومیت غذایی را افزایش دهد. این به این دلیل است که برنج می تواند حاوی باکتری های مضر مانند باسیلوس سرئوس (B. cereus) باشد. در واقع، یک مطالعه نشان داد که B. cereus در تقریبا نیمی از برنج های تجاری نمونه برداری شده وجود دارد. B.cereus نوعی باکتری است که معمولا در خاک یافت می شود و می تواند برنج خام را آلوده کند. این باکتری می تواند هاگ تشکیل دهد، که می تواند به عنوان یک سپر عمل کند و به B. Cereus اجازه می دهد تا از پخت و پز زنده بماند.

با این حال، این باکتری به طور کلی در مورد برنج تازه پخته شده نگران کننده نیست زیرا دمای بالا می تواند رشد آن را به حداقل برساند. در حالی که با برنج خام، نپخته و نامناسب ذخیره شده، دمای سردتر ممکن است باعث رشد آن شود.

مسمومیت غذایی مرتبط با B. Cereus ممکن است علائمی مانند تهوع، استفراغ، گرفتگی معده یا اسهال را در عرض 15 تا 30 دقیقه پس از مصرف ایجاد کند.

مشکلات گوارشی

برنج خام دارای چندین ترکیب است که ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود. برای شروع، حاوی لکتین است، نوعی پروتئین که به عنوان یک حشره کش طبیعی عمل می کند. لکتین ها گاهی اوقات به عنوان مواد ضد مغذی شناخته می شوند زیرا ممکن است توانایی بدن شما برای جذب مواد مغذی را کاهش دهند.

انسان قادر به هضم لکتین ها نیست، بنابراین آنها بدون تغییر از دستگاه گوارش شما عبور می کنند و ممکن است به دیواره روده آسیب برسانند. این ممکن است منجر به علائمی مانند اسهال و استفراغ شود. به طور معمول، زمانی که برنج پخته می شود، اکثر این لکتین ها با حرارت از بین می روند .

سایر نگرانی های سلامتی

در برخی موارد، میل به خوردن برنج خام می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال در خوردن باشد که به عنوان پیکا شناخته می‌شود – اشتها برای غذاها یا مواد غیر مغذی. اگرچه پیکا غیر معمول است، اما احتمال بروز آن در کودکان و زنان باردار بیشتر است. در بیشتر موارد موقتی است اما ممکن است نیاز به مشاوره روانشناسی داشته باشد.

مصرف مقادیر زیادی برنج خام به دلیل پیکا با عوارض جانبی مانند خستگی، درد شکم، ریزش مو، آسیب دندان ها و کم خونی فقر آهن همراه بوده است. اگر مشکوک هستید که شما یا کسی که می شناسید ممکن است پیکا داشته باشد، مهم است که به دنبال مشاوره پزشکی باشید، زیرا این وضعیت ممکن است عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کند.

خلاصه

خوردن برنج خام با اثرات نامطلوب سلامتی مانند مسمومیت غذایی و مشکلات گوارشی همراه است. تمایل به مصرف برنج خام ممکن است نشانه ای از اختلال روانی پیکا باشد که با مشکلات جدی سلامتی مرتبط است. (منبع)

برای مطلب مرتبط به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *