تناسب اندام و تغذیه

آنتی اکسیدان ها در غذا در مقابل مکمل ها

آنتی اکسیدان ها در غذا در مقابل مکمل ها

آنتی اکسیدان ها در غذا در مقابل مکمل ها : کشف پیچیدگی های آنتی اکسیدان های رژیم غذایی می تواند چالش برانگیز و گیج کننده باشد. بسیاری از آنتی اکسیدان ها به طور طبیعی در غذا وجود دارند و ترکیبات بی شمار دیگری که ادعا می کنند دفاع آنتی اکسیدانی بدن را تقویت می کنند به عنوان مکمل های غذایی در دسترس هستند.

غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، ادویه ها و مغزها حاوی هزاران ترکیب مختلف هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.

به عنوان مثال، انگور، سیب، گلابی، گیلاس و انواع توت ها حاوی گروهی از مواد شیمیایی گیاهی به نام آنتی اکسیدان های پلی فنول هستند. بیش از 8000 آنتی اکسیدان پلی فنول مختلف در طبیعت وجود دارد.

میوه‌ها و سبزیجات با رنگ روشن همچنین حاوی غلظت بالایی از کاروتنوئیدها هستند که یک دسته دیگر از آنتی اکسیدان‌ها هستند.

با این حال، این آنتی اکسیدان های طبیعی مشتق شده از مواد غذایی بسیار متفاوت از آنتی اکسیدان های موجود در مکمل های غذایی هستند.

به عنوان مثال، انواع مختلفی از ویتامین E، از جمله ویتامین E مصنوعی و ویتامین E طبیعی، مانند استرهای آلفا توکوفرول وجود دارد. همه این اشکال ویتامین E ممکن است اثرات متفاوتی بر بدن داشته باشند.

به همین دلیل است که مطالعاتی که در مورد مزایای سلامتی بالقوه مکمل‌های ویتامین E انجام شده است، نتایج متناقضی را به همراه داشته است.

علاوه بر این، مکمل ها معمولاً حاوی دوزهای متمرکز ترکیبات آنتی اکسیدانی ایزوله هستند که می توانند تأثیر متفاوتی بر سلامتی نسبت به غذاهای غنی از آنتی اکسیدان داشته باشند.

اگرچه غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بسیار مغذی و برای سلامتی مهم هستند، مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی با دوز بسیار بالا ممکن است برای همه مناسب نباشد و حتی ممکن است برای برخی افراد مضر باشد.

آیا آنتی اکسیدان ها می توانند به سلامت آسیب برسانند؟

واضح است که رژیم غذایی متمرکز در غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، به ویژه میوه ها و سبزیجات، برای سلامت کلی مفید است.

با این حال، رابطه بین آنتی اکسیدان های مکمل و پیشگیری از بیماری کمتر واضح است.

آنتی اکسیدان ها در غذا در مقابل مکمل ها : بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل هایی که حاوی دوزهای متمرکز آنتی اکسیدان هستند ممکن است برای جنبه های خاصی از سلامت مفید باشد.

به عنوان مثال، محققان مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی – از جمله چربی‌های امگا 3، منبع مورد اعتماد کورکومین، منبع مورد اعتماد سلنیوم، منبع مورد اعتماد رسوراترول و منبع CT Trusted ویتامین – را با پیامدهای مختلف سلامتی مرتبط دانسته‌اند.

با این حال، اگرچه برخی از آنتی اکسیدان ها ممکن است زمانی که فرد به دلیل خاصی آنها را مصرف می کند فواید سلامتی داشته باشد، این بدان معنا نیست که مصرف آنتی اکسیدان های مکمل همیشه ایمن یا ضروری است.

برخی از تحقیقات منبع مورد اعتماد منبع مورد اعتماد نشان می دهد که مصرف برخی مکمل های آنتی اکسیدانی ممکن است منبع قابل اعتماد با مسیرهای سیگنال دهی طبیعی بدن تداخل داشته باشد و منبع مورد اعتماد بر سلامت تأثیر منفی بگذارد.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که مکمل های آنتی اکسیدانی با دوز بالا ممکن است در جمعیت های خاصی مضر باشند. (منبع)

برای مطلب مرتبط با کاهش وزن به این مقاله سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *